Grupa zaaferowanych wojów wpadła do wieży magów robiąc piekielny rejwach. Sekretarz usiłował ich uspokoić, po czym zrezygnowany wysłał ich na siódme piętro. Stary mag uśmiechnął się pod nosem i rozsiadł wygodniej za swoim wielkim mahoniowym biurkiem. Słyszał już tupot ciężkich buciorów na schodach. W duchu cieszył się myślą o zarobku. Drzwi rozwarły się z trzaskiem, do izby maga wkroczyło trzech ogorzałych wojów. Onieśmieleni zatrzymali się w pół kroku. Największy z nich, mierzący bez mała dwa metry najszybciej odzyskał rezon.
– Wybaczta panie magik, że tumult robimy i niepokoimy… ale znaleźlim chyba coś magicznego. O, takie…
Wojownik sięgnął do swojego plecaka i wyciągnął z niego połyskującą pawęż, pokrytą dziwną inskrypcją. Ostrożnie, z szacunkiem położył pawęż na biurku.
Mag przyjrzał się uważnie.
– Gdzie to znaleźliście?
– A taki jeden – próbował usłużnie odpowiedzieć najmniejszy z całej kompanii, ale ciężki obcas wielkoluda spadł z duża siłą na jego stopę.
– No śmy smoka pobili i w jego skarbcu leżało – sprostował wysoki.
– Smooooka powiadacie – czarodziej uśmiechnął się – no dobrze obaczy się, co to za cudo. Ale skoro smoka ubiliście to złota pewnie macie dość żeby mi zapłacić. – wojownicy powiedli po sobie spojrzeniami. Miny mieli nietęgie.
Mag ostrożnie pochylił się nad pawężą. Z uwagą przyglądał się inskrypcjom, po czym zaczął wodzić palcem po starożytnych runach. Na oczach wojowników runy te zaczęły błyszczeć lekko czerwoną poświatą. Mag wyszeptał cicho jakąś formułę w niezrozumiałym języku. Barwa pawęży zaczęła się zmieniać, zapłonęła krwisto czerwoną aurą. Czarodziej pokiwał głową, po czym sięgnął po zakurzoną księgę. Przewertował kilka stron, zrobił mądrą minę, pokiwał głową.
– Taaaak, tak przypuszczałem
Wojownicy wydawali się lekko zaniepokojeni.
– Znaczy się dobra to rzecz?
– To znaczy ze proces identyfikacji dzięki korzystnym cyrkumstancyjom Oriona i pływom wodnym Wielkiego Morza się powiódł. Ta pawęż pozwala osobie noszącej ją, nabyć niebywałej odporności na ciosy – w oczach wojów pojawił się błysk pożądania.
– No dobra panie Magik my bardzo dziękujem i rzeknijcie, co się należy za te wasze cerkumstancyje?
– Wysiłku kosztowało mnie to dużo, bo zaklęcie chroniące moc tej pawęży było mocne, żeby je złamać musiałem dużo mojej magicznej mocy użyć. Będzie was to kosztowało 300 sztuk złota. Wysoki bez słowa rzucił sakiewkę wypchana monetami magowi. Czarodziej przejrzał zawartość, uśmiechnął się. Wojownik nie potrafił liczyć i dał o 100 monet za dużo.
– Panie magik, dziekujem ślicznie i pójdziem już.
– Bywajcie w pokoju.
Na schodach mag usłyszał głośną kłótnię i szczęk dobywanych mieczy. Finał tej kłótni nie interesował go za bardzo.
Thralion

Opis umiejętności
Identyfikacja służy do odkrywania właściwości magicznych różnych przedmiotów. Zdobycze znalezione w zwłokach różnych stworzeń zazwyczaj posiadają w sobie określoną moc magiczną. Na początku jest ona jednak zapieczętowana. Przedmioty te mają w nazwie słowo „magiczna/ny/ne”. Po ich pełnej identyfikacji, nazwa przedmiotu zmieni się na taką, która określa rodzaj i poziom energii w niej ukrytej.
Warto nadmienić, że przedmioty te wykonane są z żelaza. Swoją mocą jednak nadrabiają różnice w materiale.

Nauka umiejętności
Do NPC odpowiedzialnych za naukę podstaw Identyfikacji należą: Bibliotekarz, Jubiler, Malarz, Skryba, Umagiczniacz (Mag). Znajdują się oni w większości zamieszkałych miast. Wystarczy zgłosić się do nich z określoną ilością złotych monet i wypowiedzieć zdanie ze słowami „naucz” oraz „identyfikacja”. Za każde 10 złotych monet uzyskamy 1% umiejętności, aż do poziomu 33%. Sama nauka jest dość prosta, o czym łatwo się przekonać, przyglądając się jakiemukolwiek przedmiotowi.

Przedmioty magiczne
Każda rzecz wypełniona energią magiczną posiada dwa rodzaje ładunków mocy. Pierwszy, znajdujący się przed nazwą przedmiotu oraz drugi, znajdujący się za nią.
Poniżej znajduje się tabela przedstawiająca wszelkie występujące ładunki mocy.

Pierwszy ładunek
Nazwa Występowanie Opis
Trujący Bronie Powoduje zatrucie oraz przerzucenie się celu na atakującego tym przedmiotem.
Ognisty Bronie Dodatkowe obrażenia od ognia oraz przerzucenie się celu na atakującego tym przedmiotem.
Lodowy Bronie Dodatkowe obrażenia od chłodu oraz przerzucenie się celu na atakującego tym przedmiotem.
Piorunujący Bronie Dodatkowe obrażenia od błyskawic oraz przerzucenie się celu na atakującego tym przedmiotem.
Jasny Biżuteria, ubrania Wyostrza wzrok noszącego przedmiot.
Niewidzialny Biżuteria, ubrania Natychmiastowo ukrywa noszącego przedmiot. Istnieje opóźnienie na ponowne użycie przedmiotu, wynoszące 5 minut.
Witalny Ubrania i biżuteria Zwiększa ilość punktów życia noszącego przedmiot
Mądry Biżuteria, ubrania Zwiększa ilość punktów energii magicznej noszącego przedmiot
Stabilny Biżuteria, ubrania Zwiększa ilość punktów staminy noszącego przedmiot
Wytrzymały Bronie, ubrania Przedmiot ten jest o wiele bardziej wytrzymały na zniszczenie
Drugi ładunek
Nazwa Występowanie Opis
Ochrony przed … Biżuteria, ubrania, tarcze Zmniejsza obrażenia od danego żywiołu
Siły Biżuteria, bronie, ubrania Zwiększa ilość punktów siły noszącego przedmiot
Zręczności Biżuteria, bronie, ubrania Zwiększa ilość punktów zręczności noszącego przedmiot
Inteligencji Biżuteria, bronie, ubrania Zwiększa ilość punktów inteligencji noszącego przedmiot
Mocy Bronie Dodatkowe obrażenia od czarów
Umiejętności Biżuteria, bronie, ubrania Zwiększa ilość punktów danej umiejętności noszącego przedmiot
Obrony Tarcze Zwiększa ogólny poziom pancerza (AR) noszącego przedmiot

Poziom mocy przedmiotu
Przedmioty magiczne mogą być różnej jakości:

Poziomy mocy
Nazwa Punkty mocy
Słaby 1-2
Przeciętny 3-4
Zwykły 5-6
Dobry 7-8
Doskonały 9-10
Wspaniały 11-12
Wyjątkowy 13-14
Niezwykły 15-16
Cudowny 17-18
Boski 19-20

Oznacza to dla przykładu, że „Niezwykły witalny pierścień zręczności” dodaje 15 lub 16 punktów do poziomu życia oraz zręczności osoby noszącej go.
Poziom mocy magicznego przedmiotu zależy od: siły i klasy stworzenia, z którego został zdobyty, stopnia trudności mapy skarbu oraz umiejętności osoby identyfikującej. Oznacza to też, że niedoświadczony identyfikator może przypadkiem obniżyć moc przedmiotu.

Każdy przedmiot magiczny charakteryzuje się poziomem wypełniającej go mocy, która w trakcie użytkowania przedmiotu powoli się zużywa:

  • Całkowicie wypełniony mocą – 100%
  • Niemal całkowicie wypełniony mocą – 90%
  • Lekko wyczerpany z mocy – 80%
  • Posiada jeszcze sporą ilość mocy – 70%
  • Stracił niemal połowę swej mocy – 60%
  • Stracił połowę swej mocy – 50%
  • Ma jeszcze trochę mocy – 40%
  • Stracił większą część mocy – 30%
  • Posiada niewielką ilość mocy – 20%
  • Stracił swą moc – 10%

Gdy pojawia się komunikat o tym, że przedmiot stracił swą moc, nie oznacza to, że stracił obie cechy. Najpierw traci jedną z cech, a niewiele później drugą. Np. doskonały witalny pierścionek ochrony przed ogniem traci swą witalność, ale ochrona przed ogniem jeszcze przez jakiś czas działa. Gdy i ona się wyczerpie otrzymamy drugi komunikat, że przedmiot stracił swą moc – tym razem definitywnie.
W przeciwieństwie do przedmiotów umagicznionych, przedmioty magiczne zdobyte, mogą w trakcie identyfikacji ujawnić swoje unikatowe cechy wspomagające umiejętności. Np. boski witalny naszyjnik umiejętności Zatruwanie znacznie zwiększy poziom umiejętności Zatruwanie postaci, która założy ten naszyjnik.

Uwagi

  • Identyfikacja pozwala również określić: siłę trucizny, jaką zatruto broń, pozostałą ilość trucizny na ostrzu, siłę odtrutki, jaką uodporniono płaszcz/togę, jakość umagicznionego przedmiotu, ilość ładunków, jakie posiada różdżka. Dodatkowo Arcymistrz Identyfikacji jest w stanie określić, kto zatruł lub uodpornił badany przedmiot,
  • Oznaczenia ilości trucizny pozostałej na ostrzu są analogiczne do wykazu zużycia mocy,
  • Identyfikacja włączona jest do systemu tytułów. Niektóre ze zidentyfikowanych przedmiotów, odpowiednio silne, dodają punkty do tabeli, którą można przejrzeć za pomocą komendy .tytuly.

W razie pytań zapraszamy na nasze kanały irca, takie jak #ultima-dm, #help-dm i inne.

Wszelkie zauważone błędy tej strony prosimy zgłaszać na naszym forum.

Aktualizacja: Jaskółka