Był środek nocy kiedy to stary Ludvick van Deen wyszedł ze swej chatki, by zaczerpnąć świeżego powietrza. Usiadł na ławeczce przed domem i rozmyślał. Noc była chłodna, wiatr muskał jego sędziwą twarz. Przypominał sobie czasy kiedy to był najznakomitszym z minockich kowali, cenionych przez największych rycerzy, najbogatszych mieszczan, a nawet przez najbiedniejszych. Pod wpływem miłych mu wspomnień postanowił udać się do kuźni, w której niegdyś pracował. Przeszedł obok opustoszałej karczmy, minął  bank, by zatrzymać się przy wiekowym już budynku, znad którego dym dobywał się niemiłosiernie. Tylko w tym miejscu praca jeszcze wrzała. Wielka sterta zwojów z wypisanymi zamówieniami piętrzyła się na dębowym stole. Starzec pogładził długą, siwą brodę przyglądając się pracy licznych kowali. Głośne dźwięki wydawane przez uderzające o kowadła młotki mogły irytować niejednego ze śpiących już mieszkańców. Żaden z pracowników go nie zauważył, wszyscy byli zajęci. Staruszek pomimo swojej krótkowzroczności zauważył, że jedno z kowadeł jest wolne. Widząc je uśmiechnął się szeroko i wyszedł chwiejnym krokiem na środek kuźni pytając krótko: 'Może pomóc?’. Mężczyźni parsknęli śmiechem drwiąc: 'Ty, dziadku?’. Jednak on nie przejął się uwagami na swój temat. Chwycił pewnie w dłoń jedno z zamówień, wyjął stary młotek zza pazuchy, który zawsze miał przy sobie i podszedł do pustego miejsca. Zakasał rękawy, przeczytał uważnie zapiski na zwoju, splunął na rękawice jak to zwykł robić i z trudem schylił się po kilka sztab. Cała reszta odłożyła narzędzia i przyglądała się pracy Ludvicka z założonymi rękami. 'Co on sobie myśli?’ – słyszał głosy z daleka. Młotek kierowany ręką starca z wielką siłą uderzał o rozgrzaną sztabę formując ją w porządane kształty. Snopy iskier sypały się od kowadła po ziemię. Pot spływał strumieniem po czole starego. Kilka minut później uniósł głowę, otarł czoło rękawem i z niemałym uśmiechem na twarzy, wręczył z dumą wielki, jeszcze rozgrzany miecz jednemu z kowali, którzy z niego drwili. Ten zaniemówił z wrażenia przyglądając się niezwykłemu ostrzu i wspaniale zdobionej klindze. Wokół niego zebrali się inni pracownicy kuźni, cała ich uwaga skupiła się na jednym przedmiocie… Ludvick zadowolony z siebie rzucił rękawice na ziemię i wyszedł chwiejnym krokiem. Westchnął ciężko wspominając stare czasy i udał się z powrotem do swej chatki…
tomzoR

Jest to chyba najbardziej popularny zawód i to nie bez powodu. Pieniądz duży, bo każdy potrzebuje zbroi. Dobry płatnerz jest w stanie zrobić majątek w krótkim czasie. Oczywiście z Kowalstwem wiąże się górnictwo bo co to za płatnerz co nie umie wykopać rudy?

Do pracy niezbędne są:

  • Piec Przy nim topimy rude na sztaby (wymagania do rozłożenia pieca: 40% płatnerstwa ).
  • Kowadło Na kowadle kujemy przedmioty (wymagania do rozłożenia kowadła: 40% płatnerstwa ).
  • Młot kowalski Za pomocą młota kujemy przedmioty.
  • Sztaby – To właśnie ze sztab wykuwa się wszystkie bronie i pancerze.

Kucie:

Stojąc w pobliżu kowadła naciskamy dwa razy na młot, a potem na materiał z którego będziemy kuć. Jeśli mamy wystarczającą ilość sztab i odpowiednie umiejętności wybrany przedmiot pojawi się w plecaku.

  • Raz wytworzony przedmiot można przekuwać,
  • przy 6. przekuciu przedmiot uzyskuję wyjątkową jakość,
  • od 95% umiejętności można dodawać ulepszenia do wyjątkowych przedmiotów.

Możliwe ulepszenia:

1. podpis
2. zmiana koloru – przekuwamy przedmiot tak, aby uzyskał kolor wybranego metalu (wymagane 20 sztab)

Ulepszenia dodajemy przez użycie narzędzia na wykutym wyjątkowym przedmiocie.

Przetapianie:
W celu przetopienia przedmiotu należy kliknąć dwukrotnie na piec, następnie wskazać obiekt który ma zostać przetopiony. Możliwe jest również  przetopienie wszystkich przedmiotów znajdujących się w worku – wystarczy na niego wskazać.


Przedmioty, które wykonuje płatnerz:

przedmiot wymagane składniki
Tarcze
Okrągła drewniana tarcza
Okrągła tarcza 16 sztab
Okuta tarcza 14 sztab
Pawęż 20 sztab
Puklerz 8 sztab
Tarcza chaosu 18 sztab
Tarcza prawości 18 sztab
Trójkątna drewniana tarcza
Trójkątna tarcza 18 sztab
Kolczuga
Czepiec 10 sztab
Kolczuga 20 sztab
Nogawice 18 sztab
Zbroja płytowa
Płytowa damska zbroja 25 sztab
Płytowa zbroja 25 sztab
Płytowe naramienniki 18 sztab
Płytowe nogawice 20 sztab
Płytowe rękawice 12 sztab
Płytowy hełm 16 sztab
Płytowy karczek 10 sztab
Zbroja pierścieniowa
Pierścieniowa tunika 18 sztab
Pierścieniowe naramienniki 14 sztab
Pierścieniowe nogawice 16 sztab
Pierścieniowe rękawice 10 sztab
Hełmy różne
Hełm 15 sztab
Hełm nosowy 15 sztab
Hełm orka
Hełm otwarty 14 sztab
Hełm zamknięty 13 sztab

Ozdabianie przedmiotów
Arcymistrz płatnerstwa może, korzystając ze zwoju ozdobienia, wznieść się na wyżyny kunsztu i ozdobić przedmiot według zapisanych wskazówek. Ozdobiony przedmiot uzyskuje nową nazwę (traci informację o wykonawcy i jakości). W przypadku niepowodzenia przedmiot zostaje zniszczony, choć szansa jest niewielka, a magiczne właściwości przedmiotu do umiejętności dodatkowo ją zmniejszają.

Poniżej znajduje się lista wszystkich płatnerskich zdobień

  • Ozdobiony demonimi pazurami
  • Ozdobiony złotymi wykończeniami
  • Pokryty delikatnymi rzeźbieniami
  • Bogato zdobiony
  • Ozdobiony małymi rzeźbionymi piórami
  • Pokryty skomplikowanymi runami
  • Wzmocniony kawałkami demonitu
  • Ozdobiony wersetami modlitw
  • Sfatygowany pogięty
  • Ozdobiony emblematami chaosu
  • Ozdobiony emblematami orderu
  • Osmalony
  • Idealnie wypolerowany