Był środek nocy kiedy to stary Ludvick van Deen wyszedł ze swej chatki, by zaczerpnąć świeżego powietrza. Usiadł na ławeczce przed domem i rozmyślał. Noc była chłodna, wiatr muskał jego sędziwą twarz. Przypominał sobie czasy kiedy to był najznakomitszym z minockich kowali, cenionych przez największych rycerzy, najbogatszych mieszczan, a nawet przez najbiedniejszych. Pod wpływem miłych mu wspomnień postanowił udać się do kuźni, w której niegdyś pracował. Przeszedł obok opustoszałej karczmy, minął bank, by zatrzymać się przy wiekowym już budynku, znad którego dym dobywał się niemiłosiernie. Tylko w tym miejscu praca jeszcze wrzała. Wielka sterta zwojów z wypisanymi zamówieniami piętrzyła się na dębowym stole. Starzec pogładził długą, siwą brodę przyglądając się pracy licznych kowali. Głośne dźwięki wydawane przez uderzające o kowadła młotki mogły irytować niejednego ze śpiących już mieszkańców. Żaden z pracowników go nie zauważył, wszyscy byli zajęci. Staruszek pomimo swojej krótkowzroczności zauważył, że jedno z kowadeł jest wolne. Widząc je uśmiechnął się szeroko i wyszedł chwiejnym krokiem na środek kuźni pytając krótko: 'Może pomóc?’. Mężczyźni parsknęli śmiechem drwiąc: 'Ty, dziadku?’. Jednak on nie przejął się uwagami na swój temat. Chwycił pewnie w dłoń jedno z zamówień, wyjął stary młotek zza pazuchy, który zawsze miał przy sobie i podszedł do pustego miejsca. Zakasał rękawy, przeczytał uważnie zapiski na zwoju, splunął na rękawice jak to zwykł robić i z trudem schylił się po kilka sztab. Cała reszta odłożyła narzędzia i przyglądała się pracy Ludvicka z założonymi rękami. 'Co on sobie myśli?’ – słyszał głosy z daleka. Młotek kierowany ręką starca z wielką siłą uderzał o rozgrzaną sztabę formując ją w porządane kształty. Snopy iskier sypały się od kowadła po ziemię. Pot spływał strumieniem po czole starego. Kilka minut później uniósł głowę, otarł czoło rękawem i z niemałym uśmiechem na twarzy, wręczył z dumą wielki, jeszcze rozgrzany miecz jednemu z kowali, którzy z niego drwili. Ten zaniemówił z wrażenia przyglądając się niezwykłemu ostrzu i wspaniale zdobionej klindze. Wokół niego zebrali się inni pracownicy kuźni, cała ich uwaga skupiła się na jednym przedmiocie… Ludvick zadowolony z siebie rzucił rękawice na ziemię i wyszedł chwiejnym krokiem. Westchnął ciężko wspominając stare czasy i udał się z powrotem do swej chatki…
tomzoR
Jest to chyba najbardziej popularny zawód i to nie bez powodu. Pieniądz duży, bo każdy potrzebuje zbroi. Dobry płatnerz jest w stanie zrobić majątek w krótkim czasie. Oczywiście z Kowalstwem wiąże się górnictwo bo co to za płatnerz co nie umie wykopać rudy?
Do pracy niezbędne są:
- Piec – Przy nim topimy rude na sztaby (wymagania do rozłożenia pieca: 40% płatnerstwa ).
- Kowadło – Na kowadle kujemy przedmioty (wymagania do rozłożenia kowadła: 40% płatnerstwa ).
- Młot kowalski – Za pomocą młota kujemy przedmioty.
- Sztaby – To właśnie ze sztab wykuwa się wszystkie bronie i pancerze.
Kucie:
Stojąc w pobliżu kowadła naciskamy dwa razy na młot, a potem na materiał z którego będziemy kuć. Jeśli mamy wystarczającą ilość sztab i odpowiednie umiejętności wybrany przedmiot pojawi się w plecaku.
- Raz wytworzony przedmiot można przekuwać,
- przy 6. przekuciu przedmiot uzyskuję wyjątkową jakość,
- od 95% umiejętności można dodawać ulepszenia do wyjątkowych przedmiotów.
Możliwe ulepszenia:
1. podpis
2. zmiana koloru – przekuwamy przedmiot tak, aby uzyskał kolor wybranego metalu (wymagane 20 sztab)
Ulepszenia dodajemy przez użycie narzędzia na wykutym wyjątkowym przedmiocie.
Przetapianie:
W celu przetopienia przedmiotu należy kliknąć dwukrotnie na piec, następnie wskazać obiekt który ma zostać przetopiony. Możliwe jest również przetopienie wszystkich przedmiotów znajdujących się w worku – wystarczy na niego wskazać.
Przedmioty, które wykonuje płatnerz:
przedmiot | wymagane składniki |
Tarcze | |
Okrągła drewniana tarcza | |
Okrągła tarcza | 16 sztab |
Okuta tarcza | 14 sztab |
Pawęż | 20 sztab |
Puklerz | 8 sztab |
Tarcza chaosu | 18 sztab |
Tarcza prawości | 18 sztab |
Trójkątna drewniana tarcza | |
Trójkątna tarcza | 18 sztab |
Kolczuga | |
Czepiec | 10 sztab |
Kolczuga | 20 sztab |
Nogawice | 18 sztab |
Zbroja płytowa | |
Płytowa damska zbroja | 25 sztab |
Płytowa zbroja | 25 sztab |
Płytowe naramienniki | 18 sztab |
Płytowe nogawice | 20 sztab |
Płytowe rękawice | 12 sztab |
Płytowy hełm | 16 sztab |
Płytowy karczek | 10 sztab |
Zbroja pierścieniowa | |
Pierścieniowa tunika | 18 sztab |
Pierścieniowe naramienniki | 14 sztab |
Pierścieniowe nogawice | 16 sztab |
Pierścieniowe rękawice | 10 sztab |
Hełmy różne | |
Hełm | 15 sztab |
Hełm nosowy | 15 sztab |
Hełm orka | |
Hełm otwarty | 14 sztab |
Hełm zamknięty | 13 sztab |
Ozdabianie przedmiotów
Arcymistrz płatnerstwa może, korzystając ze zwoju ozdobienia, wznieść się na wyżyny kunsztu i ozdobić przedmiot według zapisanych wskazówek. Ozdobiony przedmiot uzyskuje nową nazwę (traci informację o wykonawcy i jakości). W przypadku niepowodzenia przedmiot zostaje zniszczony, choć szansa jest niewielka, a magiczne właściwości przedmiotu do umiejętności dodatkowo ją zmniejszają.
Poniżej znajduje się lista wszystkich płatnerskich zdobień
- Ozdobiony demonimi pazurami
- Ozdobiony złotymi wykończeniami
- Pokryty delikatnymi rzeźbieniami
- Bogato zdobiony
- Ozdobiony małymi rzeźbionymi piórami
- Pokryty skomplikowanymi runami
- Wzmocniony kawałkami demonitu
- Ozdobiony wersetami modlitw
- Sfatygowany pogięty
- Ozdobiony emblematami chaosu
- Ozdobiony emblematami orderu
- Osmalony
- Idealnie wypolerowany