Gowen siedział sobie spokojnie w banku Ocllo. Miał on tam wiele, jak zawsze, rzeczy do roboty. Palił swoją starą wysłużoną fajkę, popijał pyszne piwko i kontemplował o naturze wszechświata. Szło mu to niezwykle sprawnie, gdy nagle ktoś wyrwał go z tego błogiego stanu, w jakim się znajdował.
-Szukam krawca! – rozległo się w całym pomieszczeniu. Na twarzy Gowena pojawił się grymas.
– I tak tytoń się skończył a piwo się ogrzało – pomyślał, po czym westchnął i wstał.
– W czym może moja służyć? – powiedział w swoim niedouczonym wspólnym. Spojrzał na twarz młodzieńca, który najwyraźniej lekko się przestraszył sylwetki i tonu krawca. Tak, pierwsze wrażenie jest najważniejsze, coś w tym musi być.
– No więc? – spytał ponownie.
– Tak, potrzebuje ładnych ubrań, najlepiej czegoś takiego… – młodzieniec zamyślił się, prawdopodobnie w poszukiwaniu właściwego słowa – …ekstrawaganckiego.
– Dać mojej chwilę. – Gowen szybko chwycił za materiał, nożyczki, nici i igłę. W jego ruchach było widać wprawę, znał się na tym co robił. Nie minęła nawet cała klepsydra, kiedy to z triumfem wręczył młodzieńcowi wytworną suknię. Młodzieniaszek nie był w stanie odpowiedzieć, czuł się jakby zdzielono go w głowę ciężkim młotem. Widać było, że zbiera siły na wypowiedź.
– Panie, bardzo ładna, lecz powiedz mi co jeszcze potrafisz uszyć pomijając suknie?
– No trochę tego być, zaczynając od szerokiej gamy koszul, spodni, tog, kapeluszy, plecaków i innych pojemników, butach, a kończąc na zbrojach z różnych gatunków skór. Dodatkowo znać moja tajniki szycia kośćmi, zbroje te są jakościowo porównywalne z kolczugami wykuwanymi przez najlepszych płatnerzy. Być one bardzo kosztowne, mało kto jest w stanie na nie sobie pozwolić. – Po tej wypowiedzi pomieszczenie wypełniła niezręczna cisza, którą to znowu przerwał Gowen.
– Tak więc, co uszyć?
– W takim razie, poproszę o zwykłą koszulę, długie spodnie i jakieś buty.
Krawiec westchnął po czym złapał za swe narzędzia pracy i uszył to co chciał młodzik.
– Gotowe, na prawdę, żadna fantazja w ta młodzież.
– Dzięki panie, jak ci się odwdzięczę? – Na twarzy Gowena pojawił się uśmiech.
– Może twoja poratować moją szczyptą tytoniu i zimnym piwem.
Tosiek
Opis umiejętności
Krawiectwo pozwala wykonać wspaniałe ubrania, obuwie, nakrycia głowy, pojemniki a także zbroje. Dzięki niemu stworzyć można też gobeliny i dywany.
Nauka umiejętności
Do NPC odpowiedzialnych za naukę podstaw Krawiectwa należą: Krawiec, Służąca, Szewc, Tkacz. Znajdują się oni w większości zamieszkałych miast. Wystarczy zgłosić się do nich z określoną ilością złotych monet i wypowiedzieć zdanie ze słowami „naucz” oraz „Krawiectwo”. Za każde 10 złotych monet uzyskamy 1% umiejętności, aż do poziomu 33%. Samą umiejętność wyćwiczyć można poprzez sukcesywne wykonywanie trudnych do stworzenia przedmiotów.
Przydatne przedmioty
Poniżej znajduje się pełna lista przedmiotów oraz materiałów przydatnych każdemu krawcowi.
Przydatne przedmioty | |
Nazwa | Zastosowanie |
Przybory krawieckie | Główne narzędzia potrzebne każdemu krawcowi |
Druty | Główne narzędzie tkackie |
Nożyczki | Pozwala pociąć Ubrania na Tkaninę oraz Tkaninę na Bandaże |
Nóż | Pozwala pociąć Zbroje Skórzane i Kościane na Skórę i Kości, z jakich zostały one wytworzone. |
Tkanina | Główny składnik Ubrań oraz Bandaży |
Zwinięta tkanina | Po przecięciu Nożyczkami otrzymuje się z niej Tkaninę. |
Dratwa | Wraz z Nawiniętą Wełną, przy pomocy Krosna, tworzy kawałki Dywanu. |
Nawinięta Wełna | Wraz z Dratwą, przy pomocy Krosna, tworzy kawałki Dywanu. |
Kołowrotek | Urządzenie do rozstawienia w domu. Służy do przerobienia Bawełny na Nici, Lnu na Dratwę, Wełny na Nawiniętą Wełnę |
Krosno | Urządzenie do rozstawienia w domu. Służy do wytworzenia kawałków Dywanu, Gobelinów oraz Zwiniętej Tkaniny z Nici |
Nici | Przy pomocy Krosna, wytwarza się z nich Zwiniętą Tkaninę |
Kocioł z Olejem | Musi znajdować się w plecaku przy próbie wytworzenia Utwardzanych Zbroi Skórzanych oraz Skrzynek |
Farby | Dolane do Wiadra z Wodą tworzą zabarwioną wodę do farbowania Ubrań, Butów, Pojemników, Nakryć Głowy |
Wiadro z Wodą | Służy do farbowania Ubrań z materiału, Pojemników, Butów, Nakryć głowy. |
Ścięty Len | Za pomocą Kołowrotka, wykonuje się z niego 5 Dratwę |
Surowa Bawełna | Za pomocą Kołowrotka, wykonuje się z niej Nici |
Surowa Wełna | Za pomocą Kołowrotka, wykonuje się z niej 5 Nawiniętą Wełnę |
Zwykła skóra | Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej i kościanej |
Czarna skóra | Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej |
Śnieżna skóra | Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej |
Lodowa skóra | Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej |
Bagienna skóra | Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej |
Kamienna skóra | Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej |
Ognista skóra | Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej |
Kości | Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi kościanej |
Kości demona | Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi kościanej |
Szycie
- Kliknij dwukrotnie na narzędzia krawca, następnie wskaż materiał, z którego chcesz uszyć ubrania, nakrycia głowy lub obuwie.
- Kliknij dwukrotnie na narzędzia krawca, następnie wskaż pocięte skóry aby utworzyć elementy zbroi skórzanej. Aby uszyć utwardzony przedmiot musisz posiadać w plecaku kocioł z olejem.
- Aby uszyć coś z kości, musisz mieć w plecaku pocięte zwykłe skóry oraz kocioł z olejem. Szycie rozpoczynasz klikając dwukrotnie na narzędzia krawieckie oraz wskazując na kości z których chcesz coś uszyć.
Szycie wyjątkowej jakości ubrań, zbroi, obuwia
- Raz wytworzony przedmiot można przeszywać,
- przy 7 przeszyciu przedmiot uzyskuję wyjątkową jakość,
- od 95% umiejętności można dodawać ulepszenia do wyjątkowych przedmiotów. Ulepszenia dodajemy przez użycie narzędzia na wykonanym wyjątkowym przedmiocie.
Możliwe ulepszenia
- podpis – Nazwa przedmiotu uzyskuje imię osoby która je wytworzyła,
- zmiana koloru – przeszycie przedmiotu tak, aby uzyskał kolor wybranej skóry (wymagane 20 skór),
- zmiana wyglądu – przeszycie wyjątkowej skórzanej czapki tak, aby uzyskała wygląd wybranego przez nas innego nakrycia głowy (wymagane 16 skór).
Farbowanie wyrobów
Farbować można wszystkie przedmioty uszyte z materiału oraz pojemniki i obuwie wykonane ze zwykłej skóry. Aby tego dokonać należy kliknąć dwukrotnie na farbach, wskazać wiadro z wodą które chcemy zabarwić oraz wybrać kolor. Po dwukliku na zabarwione wiadro wskazujemy przedmiot do zafarbowania.
Odzyskiwanie surowców
Istnieje możliwość pocięcia już wykonanych wyrobów odzyskując w ten sposób zużyte surowce (kości, skóry, materiał). Aby tego dokonać należy kliknąć dwukrotnie na nożyczkach i wskazać przedmiot bądź pojemnik z przedmiotami do pocięcia. W wypadku cięcia wszystkiego z pojemnika zostaniemy zapytani czy chcemy pociąć wyroby wyjątkowej jakości.
Zmiana wyglądu skórzanych czapek
Używając narzędzi krawieckich na wyjątkowych czapkach skórzanych dostajemy dodatkową opcję w oknie ulepszeń – „Zmień wygląd”. Zmiana wyglądu wymaga takiej ilości materiału jak uszycie danego przedmiotu a materiał musi być tym, z którego wykonany jest przedmiot. Po wskazaniu odpowiedniego materiału pojawia się okno z wyborem grafiki, jaka ma zostać ustawiona na przedmiocie. Przeszyć w ten sposób przedmiot można tylko raz. Dla skórzanej czapki do wyboru jako grafiki są grafiki wszystkich dostępnych do tej pory nakryć głowy, które może wytwarzać krawiec.
Ozdabianie przedmiotów
Arcymistrz krawiectwa może, korzystając ze zwoju ozdobienia, wznieść się na wyżyny kunsztu i ozdobić przedmiot według zapisanych wskazówek. Ozdobiony przedmiot uzyskuje nową nazwę (traci informację o wykonawcy i jakości). W przypadku niepowodzenia przedmiot zostaje zniszczony, choć szansa jest niewielka, a magiczne właściwości przedmiotu do umiejętności dodatkowo ją zmniejszają.
Poniżej znajduje się pełna lista dostępnych zdobień
- Wyszywany jedwabną nicią
- Wykończony miękką podszewką
- Wzmocniony metalowymi płytkami
- Ozdobiony wersetami modlitw
- Połatany stary
- Ozdobiony emblematami chaosu
- Ozdobiony emblematami orderu
- Lekko wymiętoszony
- Nadpalony
- Starannie obszyty
- Ciepły podszyty futrem
- Delikatny przewiewny
- Gruby nieprzemakalny
Wytwarzanie dywanów i gobelinów
Aby wytworzyć kawałki dywanu, należy zebrać do plecaka Dratwę oraz Nawiniętą Wełnę. Wtedy też, poprzez dwuklik na Krosno wybieramy z menu interesujące nas części dywanu. Następnie rozkładamy wykonane części dywanu na podłodze. Poprzez dwuklik na Druty wybieramy rogi dywanu znajdujące się po przekątnej. W przypadku gobelinów, wystarczy wybrać je z menu po dwukliku na Krosno. Każdy z elementów dywanu wymaga 5 Dratwy, 5 Nawiniętej wełny. Każdy z gobelinów wymaga 10 Dratwy, 10 Nawiniętej wełny.
Poziomy wyjątkowości
Istnieje wiele poziomów wyjątkowości ubrań i zbroi. Przedstawiają się one następująco, w kolejności od najgorszej do najlepszej:
- Przeciętnej jakości
- Dobrej jakości
- Doskonałej jakości
- Wspaniałej jakości
- Mistrzowskiej jakości
- Niespotykanej jakości
- Unikalnej jakości
Plotki głoszą, że istnieje jeszcze lepsza jakość, zwana „Boską”. Czy kiedykolwiek ktokolwiek będzie w stanie ją osiągnąć?
Jakość wytworzonego przedmiotu zależy od wielu czynników, takich jak:
- Ruda z jakiej wykonane są narzędzia, dzięki którym przedmiot został wytworzony
- Jakość narzędzi z pomocą jakich przedmiot został wytworzony
- Bazowy poziom umiejętności Krawiectwo osoby wytwarzającej dany przedmiot
- Poziom mocy bonusu do umiejętności Krawiectwo jaki ma na sobie osoba wytwarzająca dany przedmiot
Wyroby krawieckie
Poniżej znajduje się pełna lista wyrobów krawieckich
Wyroby krawieckie | ||
Górne | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Fartuch | 10 tkaniny | |
Freskowy Surdut | – | 18 tkaniny |
Koszula | – | 8 tkaniny |
Koszula Gorgete | – | 18 tkaniny |
Koszulka | 8 tkaniny | |
Krótki Fartuch | 6 tkaniny | |
Kubrak | – | 8 tkaniny |
Opończa | – | 14 tkaniny |
Opończa w kratę | – | 14 tkaniny |
Szarfa | 4 tkaniny | |
Strój Błazeński | – | 24 tkaniny |
Tunika | 12 tkaniny | |
Zefirowa Koszula | – | 18 tkaniny |
Dolne | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Długie Spodnie | 8 tkaniny | |
Flauszowe Spodnie | – | 18 tkaniny |
Hakama | – | 20 tkaniny |
Kaszmirowe Spodnie | – | 18 tkaniny |
Kilt | 8 tkaniny | |
Krótkie Spodnie | 6 tkaniny | |
Perkalowy Kilt | – | 18 tkaniny |
Przepaska Lin’dii | – | 18 tkaniny |
Spódniczka | 10 tkaniny | |
Wierzchnie | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Batystowe Szaty | – | 26 tkaniny |
Jedwabna Suknia | – | 26 tkaniny |
Płaszcz | 14 tkaniny | |
Prosta Sukienka | 10 tkaniny | |
Rypsowa Toga | – | 18 tkaniny |
Sukienka | – | 12 tkaniny |
Toga | 16 tkaniny | |
Toga Dworzanina | – | 26 tkaniny |
Różne | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Juka | 16 tkaniny | |
Koc | – | 5 tkaniny |
Rękawiczki | – | 3 tkaniny |
10 Płótno | – | 20 tkaniny |
Nakrycia głowy | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Bandana | – | 2 tkaniny |
Beret | – | 11 tkaniny |
Błazeńska Czapka | 15 tkaniny | |
Czapka | – | 10 tkaniny |
Czapka z piórkiem | – | 12 tkaniny |
Czarodziejska Czapka | 15 tkaniny | |
Kapelusz | – | 11 tkaniny |
Kapelusz | 12 tkaniny | |
Mycka | 2 tkaniny | |
Słomiany Kapelusz | 15 tkaniny | |
Trójkątny Kapelusz | – | 12 tkaniny |
Skórzane | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Czapka | – | 2 skóry |
Karczek | – | 4 skóry |
Naramienniki | – | 4 skóry |
Nogawice | – | 10 skóry |
Rękawiczki | – | 3 skóry |
Tunika | – | 12 skóry |
Utwardzane | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Karczek | – | 6 skóry |
Naramienniki | – | 6 skóry |
Nogawice | – | 12 skóry |
Rękawiczki | – | 5 skóry |
Tunika | – | 14 skóry |
Damskie | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Biustonosz | – | 6 skóry |
Biustonosz | – | 8 skóry |
Damska Zbroja | – | 12 skóry |
Damska Zbroja | – | 14 skóry |
Spodnie | – | 12 skóry |
Spódniczka | – | 12 skóry |
Pojemniki | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Kołczan | – | 10 skóry |
Plecak | 8 skóry | |
Skrzynka | 4 skóry | |
Worek | 2 skóry | |
Buty | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Buty | 6 skóry | |
Sandały | 4 skóry | |
Wysokie Buty | 8 skóry | |
Wysokie Buty | /td> | 10 skóry |
Kościane | ||
Nazwa | Wygląd | Składniki |
Hełm | – | 4 kości, 2 skóry |
Naramienniki | – | 8 kości, 4 skóry |
Nogawice | 10 kości, 6 skóry | |
Rękawiczki | 6 kości, 2 skóry | |
Tunika | – | 12 kości, 10 skóry |
Wyroby tkackie
Poniżej znajduje się pełna lista wyrobów tkackich.
Wyroby tkackie |
Dywany |
Gobeliny |
Tajniki
Istnieje na świecie wiele sekretnych receptur i planów wykonania nietypowych przedmiotów. Znaleźć je można czasem w zwłokach bardzo niebezpiecznych stworzeń. Krawiectwo też takie tajniki posiada, należą do nich:
- Tajniki wytwarzania elfickiej zbroi skórzanej – umożliwia zmianę grafiki zbroi skórzanej
- Tajniki wytwarzania demoniej zbroi kościanej – umożliwia zmianę grafiki zbroi demoniej na damską
- Tajniki wytwarzania Jeleniej Czapki – umożliwia zmianę grafiki Skórzanej Czapki na maskę Jelenia
- Tajniki wytwarzania Niedźwiedziej Czapki – umożliwia zmianę grafiki Skórzanej Czapki na maskę Niedźwiedzia
- Tajniki wytwarzania Orczej Czapki – umożliwia zmianę grafiki Skórzanej Czapki na maskę Orczą
Uwagi
- Wyjątkowe Zbroje Kościane mogą być maksymalnie Wspaniałej jakości
- Istnieje możliwość zafarbowania Kościanych oraz Skórzanych zbroi na inny kolor przy pomocy Pigmentów do kości oraz Farb do skóry. Przedmioty te należą do grupy „Spec Loot” i używa się ich bezpośrednio na wytworzonym gotowym przedmiocie.
W razie pytań zapraszamy na nasze kanały irca, takie jak #ultima-dm, #help-dm i inne.
Wszelkie zauważone błędy tej strony prosimy zgłaszać na naszym forum.
Aktualizacja: DzikiHL, Darogan, Emil_