Gowen siedział sobie spokojnie w banku Ocllo. Miał on tam wiele, jak zawsze, rzeczy do roboty. Palił swoją starą wysłużoną fajkę, popijał pyszne piwko i kontemplował o naturze wszechświata. Szło mu to niezwykle sprawnie, gdy nagle ktoś wyrwał go z tego błogiego stanu, w jakim się znajdował.
-Szukam krawca! – rozległo się w całym pomieszczeniu. Na twarzy Gowena pojawił się grymas.
– I tak tytoń się skończył a piwo się ogrzało – pomyślał, po czym westchnął i wstał.
– W czym może moja służyć? – powiedział w swoim niedouczonym wspólnym. Spojrzał na twarz młodzieńca, który najwyraźniej lekko się przestraszył sylwetki i tonu krawca. Tak, pierwsze wrażenie jest najważniejsze, coś w tym musi być.
– No więc? – spytał ponownie.
– Tak, potrzebuje ładnych ubrań, najlepiej czegoś takiego… – młodzieniec zamyślił się, prawdopodobnie w poszukiwaniu właściwego słowa – …ekstrawaganckiego.
– Dać mojej chwilę. – Gowen szybko chwycił za materiał, nożyczki, nici i igłę. W jego ruchach było widać wprawę, znał się na tym co robił. Nie minęła nawet cała klepsydra, kiedy to z triumfem wręczył młodzieńcowi wytworną suknię. Młodzieniaszek nie był w stanie odpowiedzieć, czuł się jakby zdzielono go w głowę ciężkim młotem. Widać było, że zbiera siły na wypowiedź.
– Panie, bardzo ładna, lecz powiedz mi co jeszcze potrafisz uszyć pomijając suknie?
– No trochę tego być, zaczynając od szerokiej gamy koszul, spodni, tog, kapeluszy, plecaków i innych pojemników, butach, a kończąc na zbrojach z różnych gatunków skór. Dodatkowo znać moja tajniki szycia kośćmi, zbroje te są jakościowo porównywalne z kolczugami wykuwanymi przez najlepszych płatnerzy. Być one bardzo kosztowne, mało kto jest w stanie na nie sobie pozwolić. – Po tej wypowiedzi pomieszczenie wypełniła niezręczna cisza, którą to znowu przerwał Gowen.
– Tak więc, co uszyć?
– W takim razie, poproszę o zwykłą koszulę, długie spodnie i jakieś buty.
Krawiec westchnął po czym złapał za swe narzędzia pracy i uszył to co chciał młodzik.
– Gotowe, na prawdę, żadna fantazja w ta młodzież.
– Dzięki panie, jak ci się odwdzięczę? – Na twarzy Gowena pojawił się uśmiech.
– Może twoja poratować moją szczyptą tytoniu i zimnym piwem.
Tosiek

Opis umiejętności
Krawiectwo pozwala wykonać wspaniałe ubrania, obuwie, nakrycia głowy, pojemniki a także zbroje. Dzięki niemu stworzyć można też gobeliny i dywany.

Nauka umiejętności
Do NPC odpowiedzialnych za naukę podstaw Krawiectwa należą: Krawiec, Służąca, Szewc, Tkacz. Znajdują się oni w większości zamieszkałych miast. Wystarczy zgłosić się do nich z określoną ilością złotych monet i wypowiedzieć zdanie ze słowami „naucz” oraz „Krawiectwo”. Za każde 10 złotych monet uzyskamy 1% umiejętności, aż do poziomu 33%. Samą umiejętność wyćwiczyć można poprzez sukcesywne wykonywanie trudnych do stworzenia przedmiotów.

Przydatne przedmioty
Poniżej znajduje się pełna lista przedmiotów oraz materiałów przydatnych każdemu krawcowi.

Przydatne przedmioty
Nazwa Zastosowanie
Przybory krawieckie Główne narzędzia potrzebne każdemu krawcowi
Druty Główne narzędzie tkackie
Nożyczki Pozwala pociąć Ubrania na Tkaninę oraz Tkaninę na Bandaże
Nóż Pozwala pociąć Zbroje Skórzane i Kościane na Skórę i Kości, z jakich zostały one wytworzone.
Tkanina Główny składnik Ubrań oraz Bandaży
Zwinięta tkanina Po przecięciu Nożyczkami otrzymuje się z niej Tkaninę.
Dratwa Wraz z Nawiniętą Wełną, przy pomocy Krosna, tworzy kawałki Dywanu.
Nawinięta Wełna Wraz z Dratwą, przy pomocy Krosna, tworzy kawałki Dywanu.
Kołowrotek Urządzenie do rozstawienia w domu. Służy do przerobienia Bawełny na Nici, Lnu na Dratwę, Wełny na Nawiniętą Wełnę
Krosno Urządzenie do rozstawienia w domu. Służy do wytworzenia kawałków Dywanu, Gobelinów oraz Zwiniętej Tkaniny z Nici
Nici Przy pomocy Krosna, wytwarza się z nich Zwiniętą Tkaninę
Kocioł z Olejem Musi znajdować się w plecaku przy próbie wytworzenia Utwardzanych Zbroi Skórzanych oraz Skrzynek
Farby Dolane do Wiadra z Wodą tworzą zabarwioną wodę do farbowania Ubrań, Butów, Pojemników, Nakryć Głowy
Wiadro z Wodą Służy do farbowania Ubrań z materiału, Pojemników, Butów, Nakryć głowy.
Ścięty Len Za pomocą Kołowrotka, wykonuje się z niego 5 Dratwę
Surowa Bawełna Za pomocą Kołowrotka, wykonuje się z niej Nici
Surowa Wełna Za pomocą Kołowrotka, wykonuje się z niej 5 Nawiniętą Wełnę
Zwykła skóra Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej i kościanej
Czarna skóra Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej
Śnieżna skóra Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej
Lodowa skóra Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej
Bagienna skóra Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej
Kamienna skóra Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej
Ognista skóra Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi skórzanej
Kości Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi kościanej
Kości demona Materiał potrzebny do wytworzenia Zbroi kościanej

Szycie

  • Kliknij dwukrotnie na narzędzia krawca, następnie wskaż materiał, z którego chcesz uszyć ubrania, nakrycia głowy lub obuwie.
  • Kliknij dwukrotnie na narzędzia krawca, następnie wskaż pocięte skóry aby utworzyć elementy zbroi skórzanej. Aby uszyć utwardzony przedmiot musisz posiadać w plecaku kocioł z olejem.
  • Aby uszyć coś z kości, musisz mieć w plecaku pocięte zwykłe skóry oraz kocioł z olejem. Szycie rozpoczynasz klikając dwukrotnie na narzędzia krawieckie oraz wskazując na kości z których chcesz coś uszyć.

Szycie wyjątkowej jakości ubrań, zbroi, obuwia

  • Raz wytworzony przedmiot można przeszywać,
  • przy 7 przeszyciu przedmiot uzyskuję wyjątkową jakość,
  • od 95% umiejętności można dodawać ulepszenia do wyjątkowych przedmiotów. Ulepszenia dodajemy przez użycie narzędzia na wykonanym wyjątkowym przedmiocie.

Możliwe ulepszenia

  • podpis – Nazwa przedmiotu uzyskuje imię osoby która je wytworzyła,
  • zmiana koloru – przeszycie przedmiotu tak, aby uzyskał kolor wybranej skóry (wymagane 20 skór),
  • zmiana wyglądu – przeszycie wyjątkowej skórzanej czapki tak, aby uzyskała wygląd wybranego przez nas innego nakrycia głowy (wymagane 16 skór).

Farbowanie wyrobów
Farbować można wszystkie przedmioty uszyte z materiału oraz pojemniki i obuwie wykonane ze zwykłej skóry. Aby tego dokonać należy kliknąć dwukrotnie na farbach, wskazać wiadro z wodą które chcemy zabarwić oraz wybrać kolor. Po dwukliku na zabarwione wiadro wskazujemy przedmiot do zafarbowania.

Odzyskiwanie surowców
Istnieje możliwość pocięcia już wykonanych wyrobów odzyskując w ten sposób zużyte surowce (kości, skóry, materiał). Aby tego dokonać należy kliknąć dwukrotnie na nożyczkach i wskazać przedmiot bądź pojemnik z przedmiotami do pocięcia. W wypadku cięcia wszystkiego z pojemnika zostaniemy zapytani czy chcemy pociąć wyroby wyjątkowej jakości.

Zmiana wyglądu skórzanych czapek
Używając narzędzi krawieckich na wyjątkowych czapkach skórzanych dostajemy dodatkową opcję w oknie ulepszeń – „Zmień wygląd”. Zmiana wyglądu wymaga takiej ilości materiału jak uszycie danego przedmiotu a materiał musi być tym, z którego wykonany jest przedmiot. Po wskazaniu odpowiedniego materiału pojawia się okno z wyborem grafiki, jaka ma zostać ustawiona na przedmiocie. Przeszyć w ten sposób przedmiot można tylko raz. Dla skórzanej czapki do wyboru jako grafiki są grafiki wszystkich dostępnych do tej pory nakryć głowy, które może wytwarzać krawiec.

Ozdabianie przedmiotów
Arcymistrz krawiectwa może, korzystając ze zwoju ozdobienia, wznieść się na wyżyny kunsztu i ozdobić przedmiot według zapisanych wskazówek. Ozdobiony przedmiot uzyskuje nową nazwę (traci informację o wykonawcy i jakości). W przypadku niepowodzenia przedmiot zostaje zniszczony, choć szansa jest niewielka, a magiczne właściwości przedmiotu do umiejętności dodatkowo ją zmniejszają.

Poniżej znajduje się pełna lista dostępnych zdobień

  • Wyszywany jedwabną nicią
  • Wykończony miękką podszewką
  • Wzmocniony metalowymi płytkami
  • Ozdobiony wersetami modlitw
  • Połatany stary
  • Ozdobiony emblematami chaosu
  • Ozdobiony emblematami orderu
  • Lekko wymiętoszony
  • Nadpalony
  • Starannie obszyty
  • Ciepły podszyty futrem
  • Delikatny przewiewny
  • Gruby nieprzemakalny

Wytwarzanie dywanów i gobelinów
Aby wytworzyć kawałki dywanu, należy zebrać do plecaka Dratwę oraz Nawiniętą Wełnę. Wtedy też, poprzez dwuklik na Krosno wybieramy z menu interesujące nas części dywanu. Następnie rozkładamy wykonane części dywanu na podłodze. Poprzez dwuklik na Druty wybieramy rogi dywanu znajdujące się po przekątnej. W przypadku gobelinów, wystarczy wybrać je z menu po dwukliku na Krosno. Każdy z elementów dywanu wymaga 5 Dratwy, 5 Nawiniętej wełny. Każdy z gobelinów wymaga 10 Dratwy, 10 Nawiniętej wełny.

Poziomy wyjątkowości
Istnieje wiele poziomów wyjątkowości ubrań i zbroi. Przedstawiają się one następująco, w kolejności od najgorszej do najlepszej:

  • Przeciętnej jakości
  • Dobrej jakości
  • Doskonałej jakości
  • Wspaniałej jakości
  • Mistrzowskiej jakości
  • Niespotykanej jakości
  • Unikalnej jakości

Plotki głoszą, że istnieje jeszcze lepsza jakość, zwana „Boską”. Czy kiedykolwiek ktokolwiek będzie w stanie ją osiągnąć?

Jakość wytworzonego przedmiotu zależy od wielu czynników, takich jak:

  • Ruda z jakiej wykonane są narzędzia, dzięki którym przedmiot został wytworzony
  • Jakość narzędzi z pomocą jakich przedmiot został wytworzony
  • Bazowy poziom umiejętności Krawiectwo osoby wytwarzającej dany przedmiot
  • Poziom mocy bonusu do umiejętności Krawiectwo jaki ma na sobie osoba wytwarzająca dany przedmiot

Wyroby krawieckie
Poniżej znajduje się pełna lista wyrobów krawieckich

Wyroby krawieckie
Górne
Nazwa Wygląd Składniki
Fartuch 10 tkaniny
Freskowy Surdut 18 tkaniny
Koszula 8 tkaniny
Koszula Gorgete 18 tkaniny
Koszulka 8 tkaniny
Krótki Fartuch 6 tkaniny
Kubrak 8 tkaniny
Opończa 14 tkaniny
Opończa w kratę 14 tkaniny
Szarfa 4 tkaniny
Strój Błazeński 24 tkaniny
Tunika 12 tkaniny
Zefirowa Koszula 18 tkaniny
Dolne
Nazwa Wygląd Składniki
Długie Spodnie 8 tkaniny
Flauszowe Spodnie 18 tkaniny
Hakama 20 tkaniny
Kaszmirowe Spodnie 18 tkaniny
Kilt 8 tkaniny
Krótkie Spodnie 6 tkaniny
Perkalowy Kilt 18 tkaniny
Przepaska Lin’dii 18 tkaniny
Spódniczka 10 tkaniny
Wierzchnie
Nazwa Wygląd Składniki
Batystowe Szaty 26 tkaniny
Jedwabna Suknia 26 tkaniny
Płaszcz 14 tkaniny
Prosta Sukienka 10 tkaniny
Rypsowa Toga 18 tkaniny
Sukienka 12 tkaniny
Toga 16 tkaniny
Toga Dworzanina 26 tkaniny
Różne
Nazwa Wygląd Składniki
Juka 16 tkaniny
Koc 5 tkaniny
Rękawiczki 3 tkaniny
10 Płótno 20 tkaniny
Nakrycia głowy
Nazwa Wygląd Składniki
Bandana 2 tkaniny
Beret 11 tkaniny
Błazeńska Czapka 15 tkaniny
Czapka 10 tkaniny
Czapka z piórkiem 12 tkaniny
Czarodziejska Czapka 15 tkaniny
Kapelusz 11 tkaniny
Kapelusz 12 tkaniny
Mycka 2 tkaniny
Słomiany Kapelusz 15 tkaniny
Trójkątny Kapelusz 12 tkaniny
Skórzane
Nazwa Wygląd Składniki
Czapka 2 skóry
Karczek 4 skóry
Naramienniki 4 skóry
Nogawice 10 skóry
Rękawiczki 3 skóry
Tunika 12 skóry
Utwardzane
Nazwa Wygląd Składniki
Karczek 6 skóry
Naramienniki 6 skóry
Nogawice 12 skóry
Rękawiczki 5 skóry
Tunika 14 skóry
Damskie
Nazwa Wygląd Składniki
Biustonosz 6 skóry
Biustonosz 8 skóry
Damska Zbroja 12 skóry
Damska Zbroja 14 skóry
Spodnie 12 skóry
Spódniczka 12 skóry
Pojemniki
Nazwa Wygląd Składniki
Kołczan 10 skóry
Plecak 8 skóry
Skrzynka 4 skóry
Worek 2 skóry
Buty
Nazwa Wygląd Składniki
Buty 6 skóry
Sandały 4 skóry
Wysokie Buty 8 skóry
Wysokie Buty /td>

10 skóry
Kościane
Nazwa Wygląd Składniki
Hełm 4 kości, 2 skóry
Naramienniki 8 kości, 4 skóry
Nogawice 10 kości, 6 skóry
Rękawiczki 6 kości, 2 skóry
Tunika 12 kości, 10 skóry

Wyroby tkackie
Poniżej znajduje się pełna lista wyrobów tkackich.

Wyroby tkackie
Dywany
Gobeliny

Tajniki
Istnieje na świecie wiele sekretnych receptur i planów wykonania nietypowych przedmiotów. Znaleźć je można czasem w zwłokach bardzo niebezpiecznych stworzeń. Krawiectwo też takie tajniki posiada, należą do nich:

  • Tajniki wytwarzania elfickiej zbroi skórzanej – umożliwia zmianę grafiki zbroi skórzanej
  • Tajniki wytwarzania demoniej zbroi kościanej – umożliwia zmianę grafiki zbroi demoniej na damską
  • Tajniki wytwarzania Jeleniej Czapki – umożliwia zmianę grafiki Skórzanej Czapki na maskę Jelenia
  • Tajniki wytwarzania Niedźwiedziej Czapki – umożliwia zmianę grafiki Skórzanej Czapki na maskę Niedźwiedzia
  • Tajniki wytwarzania Orczej Czapki – umożliwia zmianę grafiki Skórzanej Czapki na maskę Orczą

Uwagi

  • Wyjątkowe Zbroje Kościane mogą być maksymalnie Wspaniałej jakości
  • Istnieje możliwość zafarbowania Kościanych oraz Skórzanych zbroi na inny kolor przy pomocy Pigmentów do kości oraz Farb do skóry. Przedmioty te należą do grupy „Spec Loot” i używa się ich bezpośrednio na wytworzonym gotowym przedmiocie.

W razie pytań zapraszamy na nasze kanały irca, takie jak #ultima-dm, #help-dm i inne.

Wszelkie zauważone błędy tej strony prosimy zgłaszać na naszym forum.

Aktualizacja: DzikiHL, Darogan, Emil_