Poradnik ten przyda się nie tylko nowym graczom, niezorientowanym w środowisku ultimy, ale także tym starszym, chcącym dostosować interfejs gry do swoich wymagań.

Wchodzenie do menu Opcji
W tym celu wystarczy kliknąć w Paperdollu przycisk Options:

przycisk

Jeśli nie widzisz paperdollu swojej postaci, kliknij w górnym menu przycisk „Paperdoll”, lub po prostu kliknij na swoją postać dwukrotnie.

 

 

W menu opcji zobaczymy szereg zakładek. Patrząc po lewej, będą to:

ikona_dzwieki
Sounds – Dźwięki.
W tym menu dostosujemy głośność odgłosów gry (Sounds) oraz muzyki (Music). Możemy także całkowicie je wyłączyć (przy problemach z dźwiękiem zaleca się wyłączyć całkowicie muzykę).

tekst_dzwieki

Play footstep sounds (domyślnie włączone) – opcja ta pozwala słyszeć kroki nadchodzących bądź nadbiegających postaci.
Reverse speakers – odwraca kanały dźwięku lewy-prawy w głośnikach/słuchawkach.

 

 

 

ikona_podpowiedzi
Tool Tips – Podpowiedzi.
Opcje niewiele wpływające na grę – pozwalają dostosować wygląd podpowiedzi w interfejsie i na pasku statusu naszej postaci.

ikona_chat

Chat – Czat.

Nie dotyczy to rozmów miedzy postaciami, a wbudowanego w klienta czatu. U nas nie jest ta opcja obsługiwana, dlatego nie znajdziemy tu nic ciekawego.

ikona_makra

Macros – Makra.

O makrach powiem szerzej niżej.

 

Omówmy teraz zakładki po prawej stronie:

ikona_interfejs

Interface – Interfejs.

„Run mouse in separate thread” – opcja pozwalająca dostosować sposób wyświetlania kursora. Wbrew pozorom ma duże znaczenie dla gry. Jeśli zaznaczymy tę opcję, kursor będzie się poruszał w tzw. osobnym wątku. Jego ruchy nie będą zależne od stabilności połączenia lub spowolnienia maszynowego spowodowanego dużym obciążeniem naszego komputera. Mówiąc krótko – nie będzie lagował razem z grą. Niestety na niektórych systemach i emulatorach (np. Wine na Linuksie) włączenie tej opcji powoduje miganie, znikanie lub „farbowanie ekranu” kursorem. Wtedy należy tę opcję odznaczyć.

tekst_interfejs1

„Enable pathfinding…” – opcja odblokowuje tryb znajdowania ścieżki. Po dwukrotnym kliknięciu prawym przyciskiem myszy w dowolnym punkcie, nasza postać spróbuje się tam dostać. Przydatne dla bardzo zielonych graczy, doświadczonych – raczej będzie irytować. Podpowiedź: jeśli „Pathfinding” jest dla was irytujący, ale męczy was ciągłe wciskanie przycisku myszy by podążać za kursorem, wciśnijcie lewy przycisk po chwili dołączając prawy a następnie je puśćcie. Postać zacznie podążać automatycznie za kursorem myszki. Aby wyłączyć ten tryb – zwyczajnie klikamy prawym przyciskiem myszy.

„Hold down TAB…” – dzięki tej opcji, kliknięcie w przycisk [TAB] nie przełączy nas na stałe między trybami War- Peace. By przebywać w trybie War będziemy musieli klawisz [TAB] trzymać.

„Offset interface…” – ta tajemniczo brzmiąca opcja otwiera zawartość skrzyń, ciał potworów i graczy kaskadowo blisko postaci na ekranie. Wyłączenie tej opcji spowoduje otwieranie się pojemników i ciał jedno na drugim w górnym prawym rogu ekranu.

„Automatically arrange…” – wszystkie zminimalizowane pojemniki i elementy interfejsu jak pasek statusu czy paperdoll, będą się równo układać obok siebie.

„Your character will always…” – opcja sprawia że nasza postać będzie nieustannie biegła. Raczej nie polecana opcja dla postaci z niską staminą, oraz dla postaci skradających się – w tym trybie zakradanie jest prawie niemożliwe.

„Use default desktop” – archaiczna opcja dotycząca desktopu – czyli graficznego wyglądu naszego interfejsu.

„Hold Shift for Context Menu” – opcja nie tyle przestarzała, co nie obsługiwana na emulatorze naszego serwera – na serwerach RunUO ta opcja zmieniała sposób wywoływania menu kontekstowego na postaci.

„Disable the Menu Bar” – usuwa rozwijany pasek menu u góry ekranu.

„Disable New Targeting System” – usuwa białe obramowanie w okół wybranego celu.

Dwie następne opcje są ze sobą tożsame – określają sposób w jaki wyświetlane będą właściwości przedmiotu lub NPC. Możemy albo wybrać jedną z czterech wymienionych wyżej opcji, bądź zaznaczyć „Display Item Properties Icon”. Wyświetli nam ikonkę (którą możemy dowolnie przemieścić na ekranie), którą dwuklikiem możemy przełączyć między tymi trzema trybami. Krótko omówię każdy z trybów :

tekst_interfejs2

– „At Icon” (symbol oka) – właściwości nie będą pojawiać się pod kursorem myszy, lecz na miejscu ów ikony (która możemy umieścić gdzie chcemy, np. pod paperdollem).

– „Always Up” – sposób podobny do powyższego, tyle że zamiast ikony oka pojawia się nam tabelka. Czym się różni? Otóż właściwości nie znikną z tabelki dopóki nie najedziemy na nowy przedmiot posiadający właściwości. Pozwala to spokojnie przeczytać np. co ma ktoś wypisane na opisie togi.

– „Follow Mouse” – tradycyjna metoda, właściwości pojawiają się zawsze pod kursorem myszy, po najechaniu na obiekt.

– „Single click” – podobnie do wyświetlania się nazw stałych elementów mapy – nazwa i opis pojawią się dopiero po pojedynczym kliknięciu na przedmiot bądź NPC.

Na sam koniec pozostała nam jeszcze jedna opcja – „Object Handles”. Pozwala ona włączyć/wyłączyć etykiety obiektów/ciał, wywoływane po przytrzymaniu klawiszy [Ctrl] i [Shift]. Etykiety te są pomocne gdy np. nie jest możliwe zabranie przedmiotu za pomocą komendy grab ani ręcznie (np. zasłania nam mebel w mieszkaniu, a nie chcemy komendą .grab zebrać wszystkiego w okół).

ikona_wyswietlanie

Display – Opcje grafiki.

„Enable page…” – umożliwia multitasking – przełączanie się za pomocą alt+tab gdy mamy ultimę na pełnym ekranie.

„Use GDI in full…” – włącza obsługę Direct Draw podczas gry na pełnym ekranie.

tekst_wyswietlanie1

„Reduce display…” – zmniejsza o sztywną wartość fps naszej gry.

„Use fullscreen…” – umożliwia grę na pełnym ekranie. Nie polecane na systemach 64-bit.

„Fullscreen resolution” – rozdzielczość gry na pełnym ekranie.

„Gameplay Window Size” – rozdzielczość samego obszaru gry (tego obramowanego złotą ramką).

„Switch to 565 color mode” – bardzo stara opcja ograniczająca paletę kolorów do 565. Przełącz tę opcję jeśli masz problem z wyświetlaniem świateł lamp i pochodni (migotanie lub pionowe czarne kreski).

tekst_wyswietlanie2

„Adjust how long…” – dzięki tej opcji dostosujemy czas pozostawania wypowiedzianych słów na ekranie. Dodatkowo…

„Scale Speech Duration…” – …ta opcja pozwoli grze skalować tę wartość wedle długości wypowiedzianych słów. (tj. „Witaj” pozostanie dużo krócej nad głową niż „Witaj szanowny panie, w czym mogę pomóc?…”)

„Enable Frame Skipping…” – omijanie niektórych klatek podczas wyświetlania przy szczególnie dużym obciążeniu (mijane domy i zamki, dużo przeciwników, centrum miasta). Warte włączenia tylko bardzo słabym komputerze, i raczej ma wpływ na tzw. lagi sprzętowe, niż sieciowe.

Poniżej tych opcji mamy kilka kolorów do wyboru. Są to:
– „Speech Color” – kolor NASZEJ mowy, wpływa także na to jak widzą naszą mowę inni gracze.
-„Emote Color” – adekwatne do powyższego, dotyczące emocji (lecz nie tych głosowych spod komendy .em – do tego służy osobna komenda .em color)
– „Party Message Color” – kolor słów wypowiedzianych przez graczy w Party (by pisać w Party zaczynamy pisanie od ukośnika – „/” )
– „Guild Message Color” – kolor słów wypowiedzianych na ‚czacie gildyjnym’ (by pisać w Gildii zaczynamy pisanie od ukośnika – „” )
– „Alliance Message Color” – kolor słów wypowiedzianych przez członków sojuszniczych gildii.
(by pisać na czacie Sojuszniczuch Gildii zaczynamy pisanie od kreski – „|” czyli [Shift] + [])
Mamy jak widać też opcje ignorowania wiadomości tak z czatu Gildii jak i Sojuszników („Ignore Guild…” i „Ignore Alliance…”)

„Dark Nights” – włączenie tej opcji sprawia że nocą, poza kręgiem światła latarni bądź pochodni, nie widać zupełnie nic…

„Colored Lighting” – kolejny relikt przeszłości, po wprowadzeniu w patchu 1.25 różnych odcieni świateł, gracze poprosili by dało się włączyć tą opcję nie tylko przez plik konfiguracyjny „uo.cfg”. Twórcy w jednym z następnych patchów udostępnili tą funkcję, która bardziej służyła do szybkiego wyłączenia efektu na komputerach które sobie z tym nie radziły.

ikona_reputacja

Reputation System – System Reputacji.

Mamy tutaj do zmiany zasadniczo sześć kolorów, odpowiadających tak reputacji danego gracza jak i jego statusu gildii wobec nas.

– „Innocent…” – tak wyświetlane są wszystkie ‚dobre’ osoby. Atakowanie takich osób grozi statusem kryminalisty (także jeśli chodzi o zwierzęta i potwory!), a wielokrotne zabicie takiego gracza – statusem mordercy.

– „Friendly guild…” – tak wyświetlani są członkowie naszej i każdej sojuszniczej nam gildii. Wyjątek dotyczy rekrutów tychże gildii.
– „Someone tha can be attacked…” – w zasadzie dotyczy paru gatunków stworzeń neutralnych/agresywnych takich jak aligatory czy morsy. Atakowanie ich nie przysporzy nam kłopotów w sensie reputacji.
– „Criminal…” – osoby te popełniły jakieś wykroczenie bądź może nawet zabiły kogoś. Atakowanie ich nie przysporzy konsekwencji w systemie reputacji. Trzeba jednak liczyć się z konsekwencjami fabularnymi!
– „Enemy guildmembers…” – członkowie gildii która jest w stanie wojny z naszą gildią.
– „Murderer…” – morderca. Osoba która zabiła już większa ilość osób, dostaje na pewien czas ten właśnie status.

Ostatnia opcja jaka nam się tu pojawia to „Query before performing criminal action”. Zabezpiecza ona nas przed np. przypadkowym zaatakowaniem strażnika. Wyświetla potwierdzenie tej czynności. Jednakże w przypadku gdy np. naszym sojusznikiem w wyprawie PvM jest morderca, lecząc go możemy się na tę opcję mocno zdenerwować.

ikona_rozne

Miscellaneous options – Różne opcje.

„Show the intro…” – pokazywanie filmiku wstępnego na początku gry. Opcja ta sama się wyłącza po pierwszym uruchomieniu gry. Gdyby jednak tak się nie stało, a filmik zawieszał nam grę, otiweramy plik UO.cfg i znajdujemy linijkę ShowIntroAnim=on, zmieniając na =off.

tekst_rozne1

„Order your disk…” – kolejna zakurzona opcja ze strychu – w przypadku gdy mieliśmy mało miejsca na pełną instalację, część informacji mogła być dogrywana z płyty. Opcja ta rezerwowała na początku gry całe niezbędne do tego miejsce na dysku twardym, zapobiegając błędów klienta związanych z brakiem pamięci.

„Save text log file” – bardzo ciekawa opcja, pozwalająca na bieżąco zapisywać treść journala do pliku. Jak sprawić by działała?
– Otwieramy UO.cfg w katalogu głównym, i znajdujemy linijkę SaveJournal=off, zmieniając ją na =on
– Adekwatnie postępujemy z plikiem konfiguracyjnym w folderze naszej postaci, tj. [folder_uo]Desktop[nazwa_konta]DM II[nazwa_postaci] lub też [folder_uo]nazwa_konta]DM II[nazwa_postaci]
– Nie zamykamy pliku konfiguracyjnego naszej postaci, znajdujemy linijkę DefaultChar=0
– Dodajemy pod spodem linijkę o takiej treści : JournalSaveFile=UO[nazwa_pliku].dat
Od teraz w katalogu głównym gry powinien nam się pojawiać log z journala. Voila!

„Save log file in unicode format” – definiuje kodowanie znaków dla pliku log journala. Różnice widać po sposobie zapisu znaków narodowych – z wyłączoną opcją znaków narodowych po prostu nie będzie (fraza „Rzućże panie monetą złotą biedakowi!” zapisze się jako „Rzue panie monet zot biedakowi!”), po włączeniu jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia „krzaczków”, „kwadratów”.
„Show Names of Approaching Players” – opcja dzięki której nad głową postaci wchodzącej w obszar naszego ekranu pojawia się jej imię. W przeciwieństwie do osoby zjawiającej się na skutek teleportacji, portalu, wyjścia z ukrycia bądź zalogowania do gry, imienia tej postaci nie zobaczymy w journalu (nie będzie „You see : [imię_postaci]”). Aby imię nadchodzącej postaci zapisało się w journalu, należy użyć makra „All Names” (patrz niżej : obsługa makr)

„Use circle of transparency” – włączenie przeźroczystości obiektów w okół postaci (o promieniu regulowanym suwakiem poniżej – „Set radius…”). Przeźroczyste będą ściany i niektóre obiekty, natomiast nie będą obiekty ruchome, obiekty zablokowane przez gracza (jak krzesło lub szafa), bądź obiekty które chcemy podnieść. Opcja przydatna do sięgania rzeczy które gdzieś się nam „schowały” na ekranie, do znajdywania drogi w ciasnych budynkach, i tajemnych drzwi w ścianach.

„Inform me when…” – dzięki tej opcji regulujemy częstość komunikatu o przyroście umiejętności. Wyrażane w dziesiętnych, dlatego przy wartości 1 dostaniemy komunikat co 0.1% umiejętności.

tekst_rozne2

„Set the font…” – ustala czcionkę słów i emocji naszej postaci.

„Cache this many…” – Wybieramy jak dużo domków ma być zapamiętanych w pamięci. Dzięki temu nie będą się one w czasie gry ponownie wczytywały gdy koło nich przebiegniemy.

 

 

 

 

 

ikona_makraMacros – Makra.

Makra są krótkimi komendami, przypisywanymi do określonych klawiszy lub ich kombinacji. Inną powszechną nazwą dla nich jest „bind” (od angielskiego ‚bind’ – przypinać, przypisywać).
Domyślne makra dla postaci zawierają angielskie zwroty, i raczej nie będą przydatne na naszym serwerze. Po stworzeniu postaci usuńmy więc je wszystkie przyciskiem ‚delete’.

tekst_makra

Uwaga! Po usunięciu wszystkich makr, zanim ustalimy skrót i wybierzemy akcje, dodajmy pierwsze makro przyciskiem ‚add’. Jeśli stworzymy pierwsze makro „na pusto”, nie będzie ono działać.
Przyciski ‚previous’ i ‚next’ służą do przeglądania stworzonych już makr.
Aby przypisać skrót do pierwszego pustego makra, klikamy w pole 1 i naciskamy klawisz docelowy. Starajmy się unikać klawiszy takich jak [enter], [backspace], [end], [home], [pg up], [pg down], [insert] i [delete] (służą do czegoś innego), klawiszy z klawiatury numerycznej, oraz samych liter (bez użycia [ctrl], [shift], [alt] – uniemożliwiłoby to nam normalne pisanie). Warto też zostawić skróty ctrl + q i ctrl + w – domyślnie wbudowane służą do przeglądania ostatnio wysłanych przez nas wiadomości. Z pola 2 możemy wybrać dodatkowe klawisze do kombinacji ( ale nie musimy, możemy zrobić makro np. pod samym klawiszem [F1]).
Pola poniżej (3) rozwijają nam listę dostępnych komend (4). Jeśli komenda wymaga dodatkowych parametrów (np. komenda ‚Say’ wymaga podania co postać ma powiedzieć), obok pojawi się pole tekstowe bądź kolejna lista (np. jeśli komenda dotyczy czarowania czaru).
Strzałkami (5) możemy przewijać dotychczasowe akcje w makrze (może ich być więcej niż dwie).
Jeżeli chcemy usunąć akcję z listy, musimy rozwinąć ją i wybrać opcję ostatnią – ‚(empty)’.

W razie pytań zapraszamy na nasze kanały irca, takie jak #ultima-dm, #help-dm i inne.

Wszelkie zauważone błędy tej strony prosimy zgłaszać na naszym forum.

Aktualizacja: Widmak

04-02-2016