Opis umiejętności
Rolnictwo w świecie DM jest bardzo rozbudowaną umiejętnością, pozwalającą nam prowadzić całe gospodarstwo. Jeśli lubisz wylewać krew, pot i łzy (spędzając godziny online) przy hodowli zwierząt i uprawie roślin – to zajęcie w sam raz dla Ciebie.

Ogólnie rzecz biorąc, Rolnictwo pozwala nam uprawiać warzywa i owoce oraz hodować niektóre zwierzęta. Pozyskane produkty wykorzystywane są przede wszystkim w Gotowaniu, choć warzywa i owoce można też normalnie zjeść, lub nakarmić nimi wierzchowce roślinożerne. Niektóre surowce znajdują zastosowanie w Krawiectwie oraz Alchemii (przy wyrobie alkoholi). Hodowla zwierząt daje nam też dostęp do lam i koni.

Ścinanie roślin powoduje niewielki przyrost Siły.

Nauka umiejętności
Rolnictwa uczymy w standardowy sposób od NPC Farmera, Piekarza lub Zielarza, płacąc mu do 330 monet za 33% umiejętności. Można ich spotkać w większości miast. Dodatkowo, Farmer sprzedaje podstawowe narzędzia rolnicze, nasiona i sadzonki roślin, oraz plany budowlane na obiekty związane z rolnictwem.

Narzędzia pracy rolnika
Możliwe do zakupu u Farmera:

Nazwa Opis
Kosa podstawowe narzędzie, służy do ścinania roślin z pól oraz owoców z drzew
Brona podczepiona za wierzchowcem pozwala zaorać ziemię w celu posadzenia w niej roślin, kwiatów i drzew
Wiadro dzięki niemu podlewamy swoje pole, uzyskując nowe plony
Garniec na mleko służy do dojenia krów
Nóż rzeźniczy służy do uboju zwierząt, do zakupu u Rzeźnika
Tasak opcja zamienna dla noża rzeźniczego
Nożyczki umożliwiają ogolenie żywej owcy. Do zakupu u Zaopatrzeniowca

Niektóre z powyższych narzędzi produkują gracze, dysponujący umiejętnościami Majsterkowania lub Wiedzy o Broni. Jakość materiału, z którego wykonany jest przedmiot, przekłada się na jego wytrzymałość.

Rolnictwo daje następujące możliwości:

  • uprawę roślin – ścinanie ich z pól publicznych, zakładanie własnych pól i obsiewanie ich, a także rozmnażanie nasion;
  • hodowlę owoców – ścinanie ich z drzew publicznych, sadzenie własnych drzew, ustawianie własnych chmielników i stojaków z winoroślą;
  • hodowlę zwierząt gospodarskich – oswajanie ich, rozmnażanie i pozyskiwanie z nich produktów;
  • sadzenie kwiatów dekoracyjnych wokół domów.

1) Uprawa roślin.
1.1) Ścinanie z pól publicznych
Na początku naszych kontaktów z rolnictwem będziemy ograniczeni do ścinania roślin (lub owoców, o czym później) z pól publicznych. Pole publiczne oznacza pole będące stałą częścią mapy, a nie efektem działania gracza. Występują one w obrębie niektórych miast. Aby ścinać rośliny z pola, bierzemy w dłoń kosę, klikamy ją dwukrotnie, po czym wskazujemy kratkę z rośliną, którą chcemy ściąć (odległą od nas najwyżej o jeden krok). Każde użycie kosy da nam pewną liczbę roślin. Z każdej kratki można wydobyć tylko określoną liczbę roślin co jakiś czas.

Z pól publicznych można pozyskiwać wyłącznie pszenicę, kukurydzę, cebulę, marchewkę, rzepę i bawełnę (oczywiście należy dysponować wymaganą wartością umiejętności). Stałe pola innych roślin są jedynie graficznym elementem mapy i nie da ścinać z nich warzyw.

1.2) Zakładanie własnych pól, sadzenie nasion
Po osiągnięciu wymaganej wartości Rolnictwa, można zacząć zakładać własne pola. Pole można założyć na płaskim, niezarośniętym terenie, w pobliżu domu, w którym ma się przyznany status co najmniej przyjaciela. Aby założyć pole, potrzebny jest wierzchowiec i brona. Należy dwukrotnie kliknąć bronę i wskazać kratkę terenu za wierzchowcem. Na ziemi pojawi się brona. Przesuwa się ona automatycznie śladem wierzchowca po linii prostej. Aby kratka terenu stała się gotowym do obsiania polem, należy przejechać przez nią broną trzykrotnie – każde „przeoranie” spowoduje zmianę koloru terenu.

W ten sposób uzyskujemy gotowe do obsiania pole. Zachowuje ono swoją zdolność do obsiania przez pewien czas, następnie traci ją, a po dalszym czasie znika. Pole obsiewamy nasionami wybranych roślin (zakupionymi u Farmera). W tym celu dwukrotnie klikamy nasiono, a następnie wskazujemy kratkę przygotowanego pola. Po pewnym czasie roślina wyrośnie. Wówczas można albo pozyskać z niej nasiona, albo plon.

1.3) Rozmnażanie nasion
Nasiona można pozyskać wyłącznie z rośliny, z której wcześniej nie zbierano plonu (świeżo wyrośniętej). W tym celu na roślinie należy użyć .um Rolnictwo (lub kryształka przy umiejętności Rolnictwo w oknie umiejętności). Pojawi się komunikat „Rozpoczęto pozyskiwanie nasion”. Po pewnym czasie należy powtórzyć cały proces. Wówczas, w zależności od wartości naszej umiejętności i trudności rośliny, pozyskamy pewną liczbę nasion. Możliwe jest też, że proces nam się nie uda – otrzymamy wówczas komunikat „Nie udało się pozyskać nasion”. Niezależnie od wyniku roślina i kratka pola znikną, pozostawiając teren gotowy do ponownego zaorania.

1.4) Pozyskiwanie plonów
Pozyskiwanie warzyw z pól gracza jest podobne do pozyskiwania ich z pól publicznych. Używamy do tego kosy, klikając na niej dwukrotnie, a następnie wskazując roślinę. Większość roślin na polu gracza posiada dwie wersje grafiki. Zmiana wyglądu rośliny oznacza, że z danej kratki nie pozyskamy już w tej chwili większego plonu. Liczba warzyw do pozyskania z kratki zależy od rodzaju rośliny. Aby na naszym polu wyrosły świeże rośliny, pole należy je podlać. Używamy do tego wiadra, uprzednio napełnionego wodą. W tym celu dwukrotnie klikamy wiadro, a następnie wskazujemy jakieś źródło wody. Może to być beczka z wodą, koryto, czy morze. Napełnione wiadro opróżniamy na naszym polu – klikamy dwukrotnie wiadro, a następnie wskazujemy kratkę pola. Podlewamy w ten sposób kwadrat o promieniu 3×3 kratki. Podlane pole po pewnym czasie wyda nowy plon (rośliny ponownie zmienią grafikę i będzie można je znowu ściąć). Czas ten liczony jest od momentu poprzedniego ścięcia roślin, a nie podlania. Proces można powtarzać kilkakrotnie, aż do momentu, kiedy pole zniknie, pozostawiając teren gotowy do ponownego zaorania (otrzymamy wówczas komunikat „To pole nie zrodzi już więcej roślin”).

Podczas ścinania roślin mamy niewielką szansę na uzyskanie również jej nasion.

Lista roślin uprawianych na polach:

Nazwa Zastosowanie
Arbuz Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne
Bawełna Krawiectwo, Majsterkowanie. Surowa bawełna po przetworzeniu na kołowrotku krawieckim daje nici. Nici po nawinięciu na warsztacie tkackim dają zwiniętą tkaninę. Czynności te nie wymagają posiadania Krawiectwa
Cebula Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne
Dynia Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne
Fasola Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Nasiona fasoli nie są możliwe do kupienia u farmera
Kabaczek Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne
Kapusta Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne
Kukurydza Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Można nią napełnić kurnik
Len Krawiectwo. Po przerobieniu lnu na kołowrotku krawieckim uzyskujemy dratwę
Marchewka Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne
Melon Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne
Patison Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne
Pomidor Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Nasiona pomidora nie są możliwe do kupienia u farmera
Pszenica Alchemia, Gotowanie. Można nią napełnić kurnik. Pszenicę mieli się na mąkę we młynie. Pszenica na polach publicznych występuje w dwóch odmianach graficznych, identycznych z technicznego punktu widzenia
Rzepa Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne
Sałata Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne

Obiekty związane z uprawą roślin na polach:

  • Młyn – pozwala zmielić pszenicę na mąkę. W tym celu napełniamy wlot młyna siedmioma garściami pszenicy, a następnie kręcimy korbką. Uzyskujemy worek mąki. Do kupienia u Farmera.

2. Uprawa drzew owocowych
2.1) Ścinanie owoców z drzew publicznych
Podobnie jak w przypadku warzyw, przy owocach również początkowo jesteśmy ograniczeni do drzew publicznych. Rosną one w niewielkiej ilości prawie w każdym mieście. Owoce z drzew ścina się tak, jak rośliny z pola – klikając dwukrotnie na kosie, a następnie na wskazanym drzewie, pozostając w odległości do dwóch kroków od pnia. Każde drzewo zawiera do 50 owoców. Ilość wycinanych przy jednym użyciu kosy owoców, a także szansa powodzenia, zależy od wartości umiejętności. Po pewnym czasie od ścięcia owoców, drzewo wydaje nowe, które można je ponownie ściąć.

Analogicznie postępuje się w przypadku chmielników i stojaków z winogronami. Każdy pęd chmielu zawiera do 50 szyszek chmielu. Każdy stojak na winogrona zawiera do 250 kiści winogron. Stojak na winogrona obejmuje kilka kratek, z których każda rodzi owoce, toteż wyczerpanie owoców w jednej części stojaka nie oznacza, że na innej ich nie ma. Należy przesunąć się i spróbować wyciąć winogrona w innym miejscu.
Przydatną komendą w ścinaniu owoców jest .tocoostatnio Rolnictwo on/off –umożliwia częściową automatyzację tego procesu.

2.2) Sadzenie własnych drzew owocowych.
Po osiągnięciu odpowiedniej wysokości Rolnictwa można zasadzić własne drzewa. Każdy rolnik może posiadać 8 drzew owocowych jednocześnie. Aby zasadzić drzewo, trzeba dysponować jego sadzonką. Niektóre rodzaje sadzonek można zakupić u Farmera. Należy zaorać broną pole o powierzchni 3×3 kratki (zgodnie z zasadami dotyczącymi zakładania pól), a następnie zasadzić w jego środku sadzonkę (analogicznie jak w przypadku nasion). Po wyrośnięciu drzewa, będzie można pozyskiwać zeń owoce w standardowy sposób. Czas życia drzewa wynosi sześć miesięcy czasu rzeczywistego, później drzewo znika.

Podczas ścinania owoców istnieje niewielka szansa pozyskania sadzonki danego drzewa.

Pod domem, w którym mamy ustawiony status co najmniej przyjaciela, możemy rozstawić do dwóch stojaków z winogronami oraz do czterech chmielników.

Lista występujących owoców:

  • banan – do pozyskania z bananowca. Zastosowanie: Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Zakup sadzonki bananowca nie jest możliwy.
  • brzoskwinia – do pozyskania z brzoskwini. Zastosowanie: Alchemia, Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Sadzonka do zakupu u Farmera.
  • chmiel – do pozyskania z pędów chmielu. Zastosowanie: Alchemia , Gotowanie. Do spożycia przez zwierzęta roślinożerne. Chmielnik (sadzonka chmielu) można zakupić u Farmera.
  • cytrus – owoc możliwy do pozyskania wyłącznie drogą zakupu u Farmera. Zastosowanie: Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne.
  • cytryna – owoc możliwy do pozyskania wyłącznie drogą zakupu u Farmera. Zastosowanie: Alchemia, Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne.
  • daktyl – do pozyskania z palmy daktylowej (date palm). Zastosowanie: Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Zakup sadzonki palmy daktylowej nie jest możliwy.
  • gruszka – do pozyskania z gruszy. Zastosowanie: Alchemia, Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Sadzonka do zakupu u Farmera.
  • jabłko – do pozyskania z jabłoni. Zastosowanie: Alchemia, Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Sadzonka do zakupu u Farmera.
  • kokos – do pozyskania z palmy kokosowej (coconut palm). Zastosowanie: Gotowanie. Do pożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Zakup sadzonki palmy kokosowej nie jest możliwy.
  • winogrono – do pozyskania ze stojaka na winorośl. Zastosowanie: Alchemia, Gotowanie. Do spożycia przez ludzi i zwierzęta roślinożerne. Stojak (sadzonka winnej latorośli) można zakupić u Farmera.

3) Hodowla zwierząt
Rolnictwo umożliwia nam nie tylko uprawę różnych roślin, ale również hodowlę zwierząt. Zwierzęta dostarczają różnych produktów (głównie mięsa) przydatnych w Gotowaniu, skór i wełny, wykorzystywane w Krawiectwie, a także wosku i piór – składników niektórych zaklęć, znajdujących zastosowanie również w innych umiejętnościach.

3.1) Oswajanie zwierząt
Rozpoczynamy od zdobycia zwierząt. Rolnik ma możliwość oswajania większości zwierząt hodowlanych (o ile dysponuje dostatecznie wysoką wartością Rolnictwa). Wyjątek stanowią konie i lamy. Poszczególne gatunki zwierząt w stanie dzikim występują na terenie całej Sosarii. W celu oswojenia dzikiego zwierzęcia, należy użyć na nim użyć .um Rolnictwo (lub kryształka przy umiejętności Rolnictwo w oknie umiejętności).

3.2) Przechowywanie zwierząt, pozyskiwanie produktów
Do przechowywania naszych zwierząt przyda nam się zagroda (do zakupu u Architekta). Nieoswajane przez zbyt długi czas zwierzęta znikają z zagrody. Aby utrzymać zwierzę oswojone przez dłuższy czas, należy ustawić w zagrodzie koryto (tabliczka zagrody daje opcję ustawienia 4 koryt w zagrodzie), napełnić je paszą i nakazać zwierzęciu przy nim odpoczywać. Do przechowywania kur służy kurnik (o czym później), choć możliwa jest również hodowla kur metodą standardową w zagrodzie. Wyjątkiem są pszczoły, mieszkające bezpośrednio w ulach.

Produkty pozyskujemy ze zwierząt żywych lub martwych. Żywe krowy dają mleko – należy użyć na krowie garnca na mleko. Każdy taki garniec mieści do 25 wydojeń. Żywe owce dają wełnę – aby ogolić owcę należy użyć na niej nożyczek. Najczęściej jednak pozyskanie produktów wiąże się z zabiciem zwierzęcia. Aby tego dokonać w sposób przemysłowy, należy posiadać nóż rzeźniczy lub tasak oraz dysponować pieńkiem rzeźniczym. Na początku należy wziąć do rąk posiadane narzędzie, a następnie kliknąć dwukrotnie pieniek, po czym wskazać zwierzę do zabicia.

Obiekty związane z hodowlą zwierząt:

  • Pieniek rzeźniczy – służy do zabijania zwierząt na skalę przemysłową. Do zakupu u Rzeźnika (deed na pieniek rzeźniczy).
  • Kurnik – służy do hodowli kur. Do zakupu u Farmera (deed na kurnik). W kurniku można przechowywać do 20 kur. Do dodawania oswojonych kur służy opcja z tabliczki – Dodaj kurę. Kurnik napełnia się pszenicą lub kukurydzą, używając opcji – Dodaj ziarno. Kury w kurniku automatycznie zjadają ziarno z zapasu oraz dają pióra i jajka, które zbieramy opcjami – Zbierz pióra i Zbierz jajka. Kury można rozmnażać w kurniku opcją – Rozmnóż kurę. Jeśli liczba kur będzie zbyt duża, nadliczbowe wylądują obok kurnika, oswojone. Podobnie będzie, gdy w kurniku skończy się pasza.
  • Ul – do zakupu u Pszczelarza (deed na ul). Każdy rolnik może rozstawić do 4 uli, w pobliżu domu w którym ma status minimum przyjaciela. W zależności od wartości umiejętności Rolnictwo, z każdego ula co pewien czas można zebrać do 10 plastrów miodu i 10 sztuk wosku. Robimy to, klikając dwukrotnie na ul i wybierając odpowiednią opcję.

3.3) Rozmnażanie zwierząt
Kiedy posiadamy dwie sztuki zwierząt z danego gatunku, możemy je rozmnożyć. Umaszczenie zwierząt nie gra roli. Aby rozmnażać krowy, potrzebujemy krowy i byka. Zwierzęta można rozmnożyć po pewnym czasie od wprowadzenia ich do zagrody, czas ten zależy od gatunku. Zwierzęta muszą być oswojone. Używając .um Rolnictwo wskazujemy jedno z pary zwierząt (bądź byka w przypadku krowy i byka). Jeśli mamy już możliwość rozmnożenia zwierząt, pojawi się komunikat „Którą samicę ma pokryć ten samiec.” Wskazujemy wówczas drugie stworzenie z pary. Nowe zwierzę pojawia się w miejscu, w którym stoi nasza teoretyczna samica. Otwiera się przy tym okienko z pytaniem o oswojenie nowonarodzonego stworzenia, także w przypadku konia lub lamy.

Lista zwierząt hodowlanych:

  • byk – pełni funkcję samca przy rozmnażaniu krów. Zabijając byka uzyskujemy: skóra, surowe żebra.
  • krowa – żywą krowę doimy używając na niej garnca dla mleko. Garniec zapełnia się po 25 wydojeniach. Aby produkować mleko, krowa nie musi być oswojona. Zabijając krowę uzyskujemy: skóra, surowe żebra.
  • królik – zabijając uzyskujemy: skóra, surowe żebra.
  • kura – do hodowli kur służy Kurnik. Przebywające w nim kury produkują jajka i pióra. Zabijając kurę uzyskujemy: surowy ptak, pióra, surowe udko kurczaka.
  • koń – nie da się oswoić na dziko. Nie można zarżnąć na pieńku rzeźniczym.
  • kozioł – zabijając uzyskujemy: skóra, surowe zebra.
  • lama – nie da się oswoić na dziko. Nie można zabić na pieńku rzeźniczym.
  • pszczoły – hodujemy je poprzez rozstawienie ula (do zakupienia u Pszczelarza). Można rozstawić do 4 uli. Produkty: plaster miodu, wosk.
  • owca – żywą owcę można ogolić, używając na niej nożyczek. Surową wełnę nawija się na kołowrotku krawieckim, uzyskując nawiniętą wełnę. Wełna odrasta tylko na oswojonej owcy. Zabijając owcę uzyskujemy: surowa wełna, surowe udo jagnięcia, surowe żebra.
  • świnia – zabijając uzyskujemy: surowy bekon, słonina, surowa szynka.

4) Sadzenie kwiatów ozdobnych
W nasiona kwiatów ozdobnych zaopatrujemy się u Farmera. Aby zasadzić jeden kwiat potrzebujemy zaoranego pola o powierzchni jednej kratki. Następnie klikamy dwukrotnie nasiono i sadzimy je na tak przygotowanym polu. Po upływie odpowiedniego czasu pojawiają się (na stałe) kwiaty.

Usunięcie zasadzonych kwiatów ozdobnych możliwe jest jedynie dzięki interwencji GMa.

Wysiewane kwiaty ozdobne:

  • aksamitki
  • cordonella
  • dalie
  • goździki
  • krokusy
  • maki
  • naparstnice
  • niezapominajki
  • ostróżki
  • pierwiosnki
  • przebiśniegi
  • szarotka
  • tulipany
  • zawilce

W razie pytań zapraszamy na nasze kanały irca, takie jak #ultima-dm, #help-dm i inne.
Wszelkie zauważone błędy tej strony prosimy zgłaszać na naszym forum.

Aktualizacja: Ysska
22-02-2016