Młody Kedmar ze znudzeniem wypisanym na twarzy obserwował swego ojca pracującego przy kowadle. Dobrze wiedział, iż nie spełni swych marzeń, lecz zostanie przyuczony do tego żmudnego zawodu. Kowal zaklął i kolejna klinga wylądowała na stosie innych. Kedmar nic z tego nie rozumiał – tyle porządnych mieczy i żaden nie odpowiada staruszkowi. Podszedł do niego i spytał:
– Ojcze, co jest w tych mieczach takiego, że zostaną przetopione?
Stary kowal bez słowa wziął póltorak ze stosu nieudanych broni i podał synowi.
– Widzisz? – zapytał. Oczywiście miecz zaciążył młodemu chłopcu w dłoni i ten upuścił go na ziemie.
– No jasne – mruknął kowal i podał synowi sejmitar.
Chłopiec wziął go do ręki i poczuł jak głownia nachyla się do ziemi – broń była źle wyważona.
– Musisz się jeszcze wiele nauczyć Kedmarze – powiedział do syna po czym zdjął ze ściany wielki miecz.
Miecz ten podobno wykuł kiedyś dziadek, był on jego chlubą. Ojciec zawsze starał się doścignąć ten wzorzec.
– Rozumiesz synu, na to czy broń lub zbroja jest dobra składa się wiele czynników. Porządny płatnerz potrafi odróżnić tanią podróbkę od prawdziwego wyjątku. Wszystko to dlatego, że posiada ogromną wiedzę o kowalstwie. Ba, co lepsi potrafią rozpoznać kto wykonał daną klingę albo tarcze.
Ojciec mocna ujął rękojeść i zatoczył ostrzem kilka młyńców. Następnie przyjrzał się kunsztownemu wykonaniu i zdobieniom, zbadał ostrość i odłożył miecz na miejsce.
-Tak synku, dziadek był geniuszem – powiedział jakby bardziej do siebie niż do chłopca.
Stary wrócił do kowadła, a chłopcu zawód kowala nie wydał się już taki strasznie nudny jak myślał z początku.
Coen

Kowalstwo pozwala na wykuwanie broni. Poza tym pozwala na ocenę tych przedmiotów pod względem zużycia, zadawanych obrażeń. Na wyższych poziomach wtajemniczenia można stwierdzić jaką klasę prezentuje przedmiot oraz kto go wykonał. Kowalstwo pozwala oceniać: bronie z metalu, bronie z drewna, łuki i kusze oraz niektóre narzędzia jak na przykład topór do ścinania drzew, młoty kowalskie i kilofy.

Do pracy niezbędne są:

  • Piec Przy nim topimy rude na sztaby (wymagania do rozłożenia pieca: 40% kowalstwa ).
  • Kowadło Na kowadle kujemy przedmioty (wymagania do rozłożenia kowadła: 40% kowalstwa ).
  • Młot kowalski Za pomocą młota kujemy przedmioty.
  • Sztaby – To właśnie ze sztab wykuwa się wszystkie bronie i pancerze.

Kucie:

Stojąc w pobliżu kowadła naciskamy dwa razy na młot, a potem na materiał z którego będziemy kuć. Jeśli mamy wystarczającą ilość sztab i odpowiednie umiejętności wybrany przedmiot pojawi się w plecaku.

  • Raz wytworzony przedmiot można przekuwać,
  • przy 6. przekuciu przedmiot uzyskuję wyjątkową jakość,
  • od 95% umiejętności można dodawać ulepszenia do wyjątkowych przedmiotów.

Możliwe ulepszenia:

1. podpis
2. zmiana koloru – przekuwamy przedmiot tak, aby uzyskał kolor wybranego metalu (wymagane 20 sztab)

Ulepszenia dodajemy przez użycie narzędzia na wykutym wyjątkowym przedmiocie.

Przetapianie:
W celu przetopienia przedmiotu należy kliknąć dwukrotnie na piec, następnie wskazać obiekt który ma zostać przetopiony. Możliwe jest również  przetopienie wszystkich przedmiotów znajdujących się w worku – wystarczy na niego wskazać.
Przedmioty, które wykonuje kowal:

przedmiot wymagane składniki
Miecze
Nóż rzeźniczy
Bitewny miecz 16 sztab
Długi miecz 16 sztab
Katana 16 sztab
Kordelas 12 sztab
Kosa
Kosa bojowa 18 sztab
Miecz oburęczny 18 sztab
Miecz półksiężycowy 16 sztab
Miecz półtoraręczny 16 sztab
Nóż do skór
Sejmitar 12 sztab
Sierp
Topory
Berdysz 16 sztab
Halabarda 18 sztab
Obosieczny topór bojowy 18 sztab
Siekiera
Tasak 12 sztab
Topór 16 sztab
Topór bojowy 16 sztab
Topór katowski 16 sztab
Topór obosieczny 16 sztab
Wielki topór obosieczny 18 sztab
Wojenny topór 16 sztab
Szpady
Długa włócznia 18 sztab
Krótka włócznia 16 sztab
Kryss 12 sztab
Pika 16 sztab
Pudao
Sztylet 6 sztab
Trójząb 18 sztab
Wojenne widły 16 sztab
Szpony
Ciężkie clavie 18 sztab
Lekkie clavie 16 sztab
Szpony 6 sztab
Obuchy metalowe
Berło 12 sztab
Długi młot 16 sztab
Gwiazda zaranna 12 sztab
Kilof
Młot bojowy 16 sztab
Młot oburęczny 18 sztab
Wojenna buława 16 sztab

Ozdabianie przedmiotów
Arcymistrz kowalstwa może, korzystając ze zwoju ozdobienia, wznieść się na wyżyny kunsztu i ozdobić przedmiot według zapisanych wskazówek. Ozdobiony przedmiot uzyskuje nową nazwę (traci informację o wykonawcy i jakości). W przypadku niepowodzenia przedmiot zostaje zniszczony, choć szansa jest niewielka, a magiczne właściwości przedmiotu do umiejętności dodatkowo ją zmniejszają.

Poniżej znajduje się lista wszystkich kowalskich zdobień

  • Ozdobiony demonimi pazurami
  • Ozdobiony złotymi wykończeniami
  • Pokryty delikatnymi rzeźbieniami
  • Bogato zdobiony
  • Ozdobiony małymi rzeźbionymi piórami
  • Pokryty skomplikowanymi runami
  • Wzmocniony kawałkami demonitu
  • Ozdobiony wersetami modlitw
  • Sfatygowany pogięty
  • Ozdobiony emblematami chaosu
  • Ozdobiony emblematami orderu
  • Osmalony
  • Idealnie wypolerowany