Podniósł głowę wsłuchując się w wycie wiatru i obserwując surową nagość krajobrazu. Spojrzał przed siebie, na długie schody wykute w litej skale i wąski chodnik prowadzący w samo serce górskiego terenu. Uśmiechnął się w połowie do siebie, w połowie do zachodzącego słońca. Starzec, podpierając się zniszczoną, w wielu miejscach powyginaną laską wkroczył na pierwszy stopień prowadzący na Dach Świata.
– Tak, to tam chcesz mnie widzieć Panie. Czuję to. A kimże byłbym, gdybym nie usłuchał? Będę modlił się i czekał. Znajdą mnie. A wtedy pokażę im drogę, jeśli taka jest Twoja wola… – wymamrotał zmęczonym głosem kontynuując podróż.

Opis Umiejętności
Fanatyzm to umiejętność specjalna, ściśle związana z systemem wiary znajdującym się pod komendą .wiara. Posiada ogromne ilości ograniczeń w zamian dając bardzo przyjemne bonusy. Fanatyka można nazwać Świętym Rycerzem wybranego przez siebie boga.

Nauka Umiejętności
Nauka tej umiejętności rozpoczyna się po przekazaniu 30 sztabek rudy Tytanium nauczycielowi ukrytemu w górach na północ od miasta Skara Brae. Tak też zdobywa się początkowe 33% umiejętności, resztę rozwija się podczas walki.

Ograniczenia

  • Fanatyk nie może posiadać umiejętności Magia, Spirytyzm, Szamanizm, Wampiryzm, Ukrywanie, Likantropia, Szał Bitewny, Łucznictwo, Wykrywanie, Psionika, Demonologia, Banshee, Szelmostwo, Prowokacja, Uspokajanie.
  • Nie można być Ateistą (dotyczy systemu Wiary).

Cechy
Aby używać zdolności, Fanatyk musi posiadać odpowiednią ilość punktów modlitwy (PM). Użycie każdej z umiejętności pochłania określoną ilość punktów modlitwy. Używać ich można za pomocą komendy (opisane poniżej) lub naciskając na zielony kryształek przy nazwie umiejętności w księdze Fanatyka.
Pula punktów modlitwy równa jest bazowej wielkości umiejętności Fanatyzm. Tak więc gracz posiadający 80% Fanatyka będzie miał 80 punktów modlitwy.
Punkty modlitwy regenerują się podczas pobytu w świątyni boga, którego wyznaje Fanatyk. Regeneracja pełnej puli trwa 5 minut
Punkty modlitwy odnawia się także za zabijanie potworów, które dają punkty wiary (w tej samej ilości).
Fanatyk zabijając wyznawcę lub Fanatyka boga będącego wrogiem jego patrona (o tym dalej), dostaje punkty modlitwy. Przy tym, jeśli zabije Fanatyka dostaje więcej punktów modlitwy oraz punkty wiary.
Za zabicie wyznawcy własnego boga Fanatyk traci punkty modlitwy.
Za przebywanie w świątyni wrogiego boga Fanatyk traci punkty modlitwy.
Fanatyk ma zwiększoną szansę na zadanie ciosu krytycznego w walce ze stworzeniami a jego ciosy krytyczne zadają więcej obrażeń. Szansa i obrażenia uzależnione są od poziomu umiejętności Fanatyka.
Fanatyk ma zwiększoną szansę na zadanie ciosu krytycznego w walce z inną postacią gracza o zwiększonych obrażeniach gdy atakuje postać o przeciwnym statusie niż on sam (Niebieski vs Czerwony). Osoba ze statusem kryminalisty nie ma tego bonusu.
Ponieważ Fanatyk poświęca się bezgranicznie swemu bóstwu i oddaje się pod jego opiekę, na Fanatyka nie działają zaklęcia zwiększające siłę, zręczność i ar (czyli mass prot). Fanatyk może dalej używać białej i niebieskiej mikstury.

Umiejętności
Fanatyk ma dostęp do 12 zdolności, każda odblokowywana jest po przekroczeniu konkretnego progu umiejętności Fanatyzm.
Każda ze zdolności pochłania określoną ilość punktów modlitwy (PM), wymaga odczekania określonego czasu (T) aby użyć jej ponownie oraz określonej ilości umiejętności aby jej użyć. Pierwsza zdolność wymaga 33% umiejętności, kolejne około co 10 więcej.

Umiejętności Fanatyka
Nazwa Wymagania Opis
Odpędzenie zła PM: 3, T: 30s Działa jak masowy an ort, zadaje obrażenia nieumarłym. Czas rzucenia wynosi 3s, w trakcie których postać nie może się poruszyć.
Boska opieka PM: 5, T: 18min Zwiększa Fanatykowi ar w zależności od umiejętności Fanatyzm. Siła zaklęcia odpowiada sile zaklęcia protection rzuconego przez maga z inteligencją równą 80. Od 100 umiejętności Fanatyzm protekcja zwiększa się o kolejne 20%. Czas trwania ochrony – 15 minut.
Aura Boga PM: 5, T: 10min Na czas 5 minut Fanatyka chroni reactive o sile zależnej od umiejętności Fanatyzm. Odpowiada reactivowi maga.
Pokutnik PM: 3, T: 5min Przez czas działania zdolności wszystkie trucizny dotykające Fanatyka wchodzą z mniejszą siłą
Oczyszczenie PM: 3, T: 5min Użycie zdolności powoduje zdjęcie klątw na statystyki z wybranego celu
Zmartwychwstanie PM: 10, T: 20min Fanatyk wskrzesza wskazaną osobę lecząc ją przy tym całkowicie.
Daj mi siłę Panie PM: 5, T: 10min Fanatyk otrzymuje od swego boga błogosławieństwo siły i zręczności wynoszące min. 24, na okres 15 minut. Boska siła nie zadziała, kiedy nasza postać jest pod wpływem innych klątw lub błogosławieństw
Młot Bogów PM: 10, T: 20min Po użyciu umiejętności przez Fanatyka jego broń zostaje pobłogosławiona zadając dodatkowe magiczne obrażenia przy uderzeniu.
Droga do Świątyni PM: 10, T: 1h Fanatyk przenosi się do świątyni swego bóstwa. Czar działa tak samo jak recall, czyli zadane obrażenia go przerywają. Fanatyk nie może przenieść się do świątyni jeśli chociaż raz jej wcześniej nie odwiedził.
Awatar PM: 30, T: 3h Jest to potężna manifestacja woli bóstwa. Fanatyk zmienia wygląd tak aby odzwierciedlać istotę swego patrona, porusza się z prędkością konia oraz otrzymuje potężną protekcję i błogosławieństwo. Przemiana trwa 15minut lub do czasu śmierci Fanatyka. Nie można jej użyć będąc konno. Umiejętność ta znosi wszystkie dotychczasowe klątwy i błogosławieństwa dotyczące statystyk.
Święty Żar PM: 2, T: 1min Fanatyk sprowadza na cel gniew swojego boga. Kolejny cios (który nie spowoduje zatrucia, nie zostaną też zaaplikowane dodatkowe obrażenia z broni magicznej) wyzwala odroczone o kilka sekund znaczne obrażenia zależne od jakości i materiału dzierżonej broni. Działa też jak Dekoncentracja. Chybione uderzenie „pali” zdolność i powoduje włączenie czasu oczekiwania, pobiera także Punkty Modlitwy.
Palec Boży PM: 20, T: 1h Fanatyk doświadcza uzdrawiającego dotknięcia nieśmiertelnego, które natychmiast leczy niewielką ilość obrażeń.

Komendy
.wierny info – Pokazuje listę dostępnych umiejętności,
.wierny pula – Pokazuje aktualny poziom Punktów Modlitwy,
.wierny „numer_zdolności” – Pozwala na użycie umiejętności o określonym numerze,
.wiara – komenda systemu wiary pozwalająca m.in. wybrać swoje bóstwo.

Wrogowie wiary
Każde z bóstw, poza Ahn’Bysem, posiada swojego wroga. Fanatyk, jako osoba podległa woli swego boga, zostaje nagrodzona za możliwość wyeliminowania swojego wroga religijnego. Poniżej znajduje się lista wszystkich bóstw jak i ich wrogów.

  • Ahn’byss – brak wrogów
  • Asmoday – Yloth
  • Badb – Yloth
  • Dalia – Daywados
  • Daywados – Methestel
  • Donar – Luna
  • Iluvatar – Lloth
  • Lloth – Donar
  • Luna – Donar
  • Matka Natura – Netheril
  • Methestel – Daywados
  • Morkar – Erenthia
  • Netheril – Matka Natura
  • Glaaifhest – Matka Natura
  • Raydil – Yloth
  • Requanis – Yloth
  • Saternos – Netheril
  • Storn – Lloth
  • Valstor – Raydil
  • Yloth – Methestel

Wygląd Awatarów

Bóstwo Forma Awatara
Ahn’bys
Asmoday
Badb
Dalia
Daywados
Donar
Iluvatar
Lloth
Luna
Matka Natura
Methestel
Morkar
Netheril
Glaaifhest
Raydil
Requanis
Saternos
Storn
Valstor
Yloth

Świątynie Wiary
Dla każdego z Fanatykch istnieje jedno, jedyne miejsce, w którym czuć może najsilniejszą obecność swego boga. Wręcz namacalna dla niego siła opływa jego ciało. Poniżej znajduje się lista świątyń, w których Fanatycy mogą poświęcić się modlitwie i odzyskać swoje siły.

Świątynie
Bóstwo Lokalizacja
Ahn’byss Obok skał, między Brytanią a Labiryntem
Asmoday Na południe od miasta Minoc
Badb Niedaleko więzienia miasta Yew
Dalia W górach na południowy wschód od miasta Yew
Daywados Na prawo od miasta Delucja
Donar Obok Wężowej Twierdzy
Iluvatar Na północny wschód od centrum Dolennost
Lloth W Podmroku
Luna W lasach między miastami Cove i Vesper
Matka Natura Na zachodniej części wyspy Ocllo
Methestel Obok magicznej bramy miasta Magincja
Morkar Na południe od miasta Papua
Netheril Przy Ołtarzu Netherila na Wyspach Nordów
Glaaifhest W Mieście Wampirów
Raydil W górach na zachód od miasta Twierdza Krasnoludów
Requanis Na wyspie niedaleko bagien Trinsic
Storn W górach między miastami Twierdza Krasnoludów oraz Minoc
Saternos Niedaleko Labiryntu pod miastem Skara Brae
Valstor Na wyspie Valstoria niedaleko Jhelom
Yloth W południowej części Lasów Barbarzyńców

Uwagi

  • Śmierć resetuje czas oczekiwania na wszystkie zdolności, z wyjątkiem Awatara i Drogi do Świątyni.

W razie pytań zapraszamy na nasze kanały irca, takie jak #ultima-dm, #help-dm, i inne.
Wszelkie zauważone błędy tej strony prosimy zgłaszać na naszym forum.
Aktualizacja: 09.02.2019r