Charakter: neutralny
Kolor: złoty
Symbol: Otwarta Złota Dłoń
Opis:
Araknasel powstał ze szczególnych myśli Ahn’bysa – z marzeń o kreacji. Stał się przeciwwagą dla pierwiastka magicznego drzemiącego w światach, gdyż zajął się czystą kreacją i rzemiosłem. Pokochał je i cały czas przeznaczył na poszukiwania nowych rozwiązań oraz gromadzenie wiedzy bez uciekania się do użycia magii, czy swych boskich mocy. Po czasie zapragnął podzielić się swą wiedzą. Zaczął więc nauczać, co jego nieliczni już kapłani czynią do dziś. Araknasel jest pełnym zapału i energicznym bóstwem, zafascynowanym urzeczywistnianiem teorii. Często tak się koncentruje na aktualnym projekcie, że nie zdaje sobie sprawy z długofalowych konsekwencji lub implikacji jego zastosowania. Pokazał ludziom jak radzić sobie z narzędziami i obrabiać materię by im służyła. Jemu również zawdzięcza ludzkość dobrodziejstwo handlu. Jednym z jego pośredników w kontaktach z ludźmi jest duch opiekuńczy kopalń – Skarbnik. Jako, że nienawidzi bezsensownego niszczenia i przemocy, zawsze sprzeciwia się Daywadosowi, bowiem jego niszczycielski szał, destrukcja i przebiegłość, zagraża nie tylko wynalazkom Araknasela, lecz również jego władzy nad nimi… Dlatego powiada się, że chociaż to Araknasel pokazał ludziom pierwszą broń, to jednak Daywados nauczył ludzkość mordować się nawzajem za jej pomocą. Od tej pory Araknasel stara się unikać takich błędów. Araknasel często zaszywa się w swym warsztacie we wnętrzu wulkanu, by pracować nad nowym wielkim dziełem.
Wyznawcy:
Rzemieślnicy, wynalazcy, budowniczowie, kupcy, badacze, odkrywcy, nauczyciele – oni najczęściej wznoszą modły do Araknasela. Kiedyś istniał w Moonglow potężny kult Araknasela. Kapłani stamtąd byli jednymi z najświatlejszych ludzi. Kult jednak upadł, a i owych mędrców niewielu już zostało.
Zasady obowiązujące wyznawców:
Gdy wynalezione zostaje nowe narzędzie lub mechanizm, wymaga się by wyznawca Araknasela, wykonał jego kopie i zabezpieczył przez złożenie w świątyni.
Świątynie
Jego świątynie i kaplice można znaleźć w miastach żyjących z handlu, rzemiosła czy też nauki.
Święta:
Etenair, obchodzone dwanaście dni bezpośrednio po przesileniu letnim. Jest to czas zabaw, biesiad i debat, podczas których prezentuje się swoje dzieła, a wynalazcy dzielą się pomysłami.
Przyjaciele:
Przyjaźni się z Methestelem, Stornem i Dalią.
Wrogowie:
Nie ma wrogów, jednak nienawidzi Daywadosa i Lloth.
Miasta w opiece: Minoc, Vesper