Zapewne każdy z nas chciałby mieć swój własny kąt, w którym mógłby spędzać miłe chwile, bądź przechowywać cenne rzeczy. Domy, bo to o nich mowa są dla każdego gracza autonomią, w której nikt poza nim samym nie może rozporządzać. Możesz w nich spokojnie pracować, organizować spotkania, przechowywać towary przed dniami targowymi itd. Domy mogą służyć również za wspaniałe sklepy, w których będą pracować wynajęci przez Ciebie kupcy. Jeżeli więc jesteś zainteresowany kawałkiem własnego miejsca w Sosarii, zacznij już odkładać złoto, bo niestety jest to przywilej co majętniejszych…
Kilka słów o kupowaniu i sprzedawaniu.
Kupno: Domy można nabyć u rezydujących w niektórych miastach architektów – od ubogiej chatki aż po warowny zamek. Każdy budynek oprócz wyglądu różni się od innych ceną, zajmowaną powierzchnią, ilością bezpiecznych skrzyń oraz ilością przedmiotów które można w nim zablokować. Z racji wysokich cen, do zapłaty wskazane jest użycie czeku, który może wypisać każdy bankier po usłyszeniu zdania z wyrazem konto lub czek. Wspomniany czek wystarczy przeciągnąć na architekta, by otrzymać możliwość wyboru domu do zakupu.
Sprzedaż: Domy można sprzedawać innym graczom ale również specjalnemu vendorowi – rzeczoznawcy, który z chęcią odkupi od nas posiadany deed (rzecz jasna po odpowiednio niższej cenie)
- Aby sprzedać swoją posesję innej osobie, wystarczy otworzyć menu naszego domku, wybrać opcję „Zmien wlasciciela domu„, a następnie wskazać osobę, której chcemy go przekazać. W tym wypadku, transferu pieniędzy należy dokonać ręcznie. Oczywiście jeśli posiadasz dom zwinięty do deed’a, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby sprzedać go jak każdy inny przedmiot.
- Aby sprzedać dom rzeczoznawcy musisz dać mu deed, a on w zamian umieści w twojej skrzyni bankowej czek na odpowiednią sumę. Jeśli chcesz się dowiedzieć ile dostałbyś za dany budynek wypowiedz zdanie z użyciem słowa „ocen” i wskaż wybrany deed.
Terminy które warto znać…
Bezpieczny pojemnik: Każdy domek charakteryzuje pewna ilość dostępnych pojemników, które postawione pozwalają na przechowywanie w nich przedmiotów z dostępem tylko i wyłącznie dla właściciela, współwłaścicieli oraz przyjaciół. Domyślnie bezpieczny pojemnik jest skrzynią, lecz nic nie stoi na przeszkodzie aby była to szafa czy worek. Wystarczy wypowiedzieć „chcialbym/chcialabym to zabezpieczyc” i wskazać pojemnik.
Zablokowany przedmiot: Kolejny parametr charakteryzujący domek – ilość możliwych do zablokowania przedmiotów. Wypowiadając frazę „chcialbym/chcialabym to unieruchomic”, możemy zablokować przedmiot – do czasu jego odblokowanie niemożliwe będzie jego użycie czy przeniesienie. W ten sposób można umbelować sobie dom bez strachu że ktoś się włamie i wyniesie inwentarz.
Wymiar budynku: Zapis podawany jako X – Y, gdzie X to wymiar podawany w krokach na kierunku wschód-zachód [WE], a Y na kierunku północ-południe [NS] umożliwiający oszacowanie czy w wybranym przez nas miejscu można postawić określony domek . Należy pamiętać że kierunek określany jest według kompasu funkcjonującego w grze, gdzie: północ [N] to prawy górny róg ekranu, południe [S] to lewy dolny róg, zachód [W] to lewy górny róg, a wschód [E] to prawy dolny róg.
Właściciel: Status właściciela uzyskuje osoba, która postawiła budynek, w związku z czym ma najszersze uprawnienia. Właściciel może dodawać współwłaścicieli, przyjaciół domu, rozstawiać deedy wokół budynku, stawiać i zaglądać do bezpiecznych pojemników, blokować przedmioty. Przy pomocy menu zarządzania domkiem można zrezygnować ze statusu właściciela na rzecz innej osoby. Właściciel może być tylko jeden.
Współwłaściciel: Status współwłaściciela upoważnia do stawiania i zaglądania do bezpiecznych pojemników, dodawania przyjaciół domu, blokowania przedmiotów. W przeciwieństwie do statusu właściciela, współwłaścicieli może być kilku.
Przyjaciel domu: Osoba o najniższych uprawnieniach. Status przyjaciela domu nadaje zarówno właściciel jak i współwłaściciel. Przyjacielem domu mam jedynie dostęp do bezpiecznych pojemników. Tak jak w przypadku współwłaściciela, przyjaciół domu może być wielu.
Odświeżanie: Każdy budynek z czasem się niszczy, a po upływie 21 dni rozpada się wraz z całą zawartością. Aby tego uniknąć należy odświeżać budynek poprzez otwarcie drzwi wejściowych. Czynność tą mogą wykonać: właściciel, współwłaściciele i przyjaciele. Stopień zniszczenia budynku można określić najeżdżając kursorem na jego tabliczkę. Gdy właściciel jest zamrożony to po 180 dniach nieodświeżania cała zawartość domku jest przenoszona do skrzyni bankowej właściciela i tworzony jest deed na domek (chyba ze nie ma już miejsca w skrzyni bankowej wtedy przedmioty te są niszczone). Wyjątkami są przedmioty rozstawiane z deedow, one znikają.
Zarządzanie domkiem: Aby wejść w menu domu kliknij dwukrotnie na tabliczce wiszącej na Twoim domu. Wyświetli się menu z następującymi opcjami:
- Zakładka Info
- Wlasciciel – pokazuje kto jest właścicielem domu.
- Zablokowane przedmioty – ilość zablokowanych przedmiotów dostępnych w danym budynku (ilość aktualna i maksymalna).
- Zabezpieczone pojemniki – ilość zabezpieczonych skrzyń dostępnych w danym budynku (ilość aktualna i maksymalna).
- Zakładka Przyjaciele
- Zobacz liste wspolwlascicieli – pokaże wszystkich współwłaścicieli domu (umożliwia też dodanie/usunięcie współwłaściciela).
- Wyrzuc kogos z domu – mogą tej opcji używać właściciele i przyjaciele, pozwala ona natychmiastowo wykopać kogoś z domu.
- Zakładka Opcje
- Przekaz dom – umożliwia przekazanie statusu właściciela wybranemu graczowi.
- Zniszcz dom i odzyskaj deeda – usunięcie domu wraz z wszystkimi znajdującymi się w środku przedmiotami i odzyskanie go w formie deed’a.
- Zmien zamek w drzwiach – umożliwia zmianę zamka tak, aby pasował do wskazanego klucza.
- Zadeklaruj dom publicznym – umożliwia wejście do budynku każdemu. Operacja konieczna jeśli chcesz umieścić w domku sprzedawców. Aby powrócić do stanu „prywatny” musisz usunąć z budynku wszystkich sprzedawców (kupców).
- Zmien nazwe domu – zmienia nazwę domu pojawiającą się przy kliknięciu na tabliczce
- Zmien wyglad znaku – zmienia wygląd tabliczki (dom musi być ustawiony na „publiczny”).
Stawianie budynków i obowiązujące ograniczenia.Jeśli posiadasz już deed na dom możesz pomyśleć o jego lokalizacji. Przede wszystkim teren powinien być płaski, z dala od jakiś kamieni, grzybów, traw itp. Jeśli z powodu niewielkich przeszkód nie można postawić domku samodzielnie, można się zwrócić z prośbą o pomoc do mistrza gry za to odpowiedzialnego. Należy również zwrócić uwagę na to, gdzie stawiany przez nas dom będzie mieć drzwi aby nie zablokować ich sobie.
- Domek ani żaden kupiec w nim rezydujący nie powinien blokować drogi, ścieżki ani dostępu do innych zabudowań.
- Na mapie istnieje kilka obszarów, na których zabudowa jest zabroniona lub do zabudowań których trzeba się wykazać odpowiednim zapleczem fabularnym. Są to:
- Zaginione Krainy [Lost Lands],
- Bagna,
- Okolice wejść do lochów i jaskiń,
- Lodowa wyspa,
- Pustynia,
- Okolice miejsc kultu,
- Ilshenar (Zachodni Kontynent),
- Tokuno,
- Miasta i osady.
- Zabrania się „fortyfikowania” okolicy zamieszkania stołami, ławami czy innymi przedmiotami, a których ominięcie jest niemożliwe lub w znaczący sposób uniemożliwia poruszanie się, czy dostęp do określonego miejsca.
Gdy już zdecydujesz się na postawienie domku, wystarczy dwukrotnie kliknąć na deed i wybrać interesujące Cię miejsce. Aby zatwierdzić postawienie budowli kliknij lewy przycisk myszki, aby anulować – klawisz ESC. Gdy budowla zostanie postawiona w plecaku pojawi się klucz – dodatkowo w banku pojawi się zapasowy klucz i akt własności. Wskazanym jest aby klucz umieścić na kółku na klucze, który zyska status blessed i pozostanie przy nas w przypadku śmierci.
Mistrz Gry ma prawo poprosić Was o usunięcie domku i to wyegzekwować, jeśli uzna, iż domek nie pasuje do okolicy np. budynek z piaskowca w pobliżu bagien. To samo ma miejsce w stosunku do wspomnianego „fortyfikowania” czyli blokowania terenu wokół posesji.Podatki od nieruchomości
Co siedem dni (Liczony jako tydzień rzeczywisty – nie czasu gry) będzie pobierany podatek za domy w Sosarii. Taryfikator przedstawia się następująco:
- Osoby posiadające 1 lub 2 domy są zwolnione z płacenia podatku
- Osoby które posiadają 3 lub 4 domy, płacą podatek w wysokości 5% łącznej wartości wszystkich domów
- Osoby, które posiadają więcej jak 4 domy płacą 10% łącznej wartości wszystkich domów
- Budynków wynajętych w mieście nie uwzględnia się – opłaty za nie są naliczane na zasadzie wynajmu i pobiera je vendor – Właściciel.
Po upłynięciu tygodnia pieniądze są automatycznie pobierane z naszej skrzynki bankowej. Jeśli nie mamy odpowiedniej kwoty, w naszym plecaku pojawi się weksel na daną sumę. Zaległy podatek można opłacić u Poborcy Podatkowego (Reaguje on na zdania zawierające: „placic” oraz „oplat„). Jeśli naprawdę długo będziemy zalegać z podatkiem, może się zdarzyć że przyjdzie po nas komornik i wyegzekwuje należności. Podatek nie będzie naliczany gdy nasze konto jest zamrożone. Dom, gdzie jesteśmy zapisani jako współwłaściciel nie jest brany pod uwagę przy naliczaniu podatku jaki płaci nasza postać.
Komendy:
- .obroc – Obraca wybrany przedmiot.
- .zniszcz – Pozwala zniszczyć postawiony z deeda przedmiot, umożliwiając właścicielowi odzyskanie go.
- chce wyrzucic – Umożliwia wyrzucenie za drzwi dowolnej istoty znajdującej się w budynku. Zostaje wykonany test siły – jeśli mamy jej mniej niż istota, którą chcemy wyrzucić, próba wyrzucenia nie powiedzie się.
- chcialbym / chcialabym postawic bezpieczny pojemnik – Stawia we wskazanym miejscu bezpieczny pojemnik.
- chcialbym / chcialabym postawic smietnik – Stawia w wybranym miejscu śmietnik.
- chcialbym / chcialabym to odblokowac – Odblokowuje unieruchomiony przedmiot.
- chcialbym / chcialabym to unieruchomic – Unieruchamia – uniemożliwia podniesienie komukolwiek wskazanego przedmiotu.
- chcialbym / chcialabym to zabezpieczyc – Wskazany pojemnik zostaje zabezpieczony (staje się bezpiecznym pojemnikiem).
- chcialbym / chcialabym to odbezpieczyc – Wskazany pojemnik przestaje być bezpiecznym pojemnikiem.
- chcialbym / chcialabym zniszczyc bezpieczny pojemnik – Usuwa wskazany bezpieczny pojemnik.
- chcialbym / chcialabym zniszczyc smietnik – Niszczy wskazany śmietnik.
- chcialbym/chcialabym to opuscic – Umożliwia manipulowanie przedmiotem w pionie – w tym przypadku opuszczanie.
- chcialbym/chcialabym to podniesc – Umożliwia manipulowanie przedmiotem w pionie – w tym przypadku podnoszenie.
- odkryj wszystkich – Odkrywa wszystkie ukryte istoty znajdujące się w budynku.
Nazwa | Cena | Przedmioty do zablokowania | Bezpieczne skrzynie | Galeria |
blue tent | 65000 | 12 | 1 | 1 , 2 |
green tent | 65000 | 12 | 1 | 1 , 2 |
small wood and straw house | 112000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
chata drwala | 128000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
small stone and plaster house | 140000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
small stone house | 140000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
small wooden house | 140000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
small plaster house | 140000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
small brick house | 140000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
dom z trzciny | 148000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
chata gornika | 216000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
drewniany dwupietrowy dom | 236000 | 35 | 1 | 1 , 2 , 3 |
chata kowala | 240000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
small stone shop | 252000 | 40 | 2 | 1 , 2 , 3 |
dom na palach | 260000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
krypta | 262500 | 25 | 1 | 1 , 2 |
maly reglowy domek | 270000 | 30 | 1 | 1 , 2 , 3 |
lesna chata | 270000 | 50 | 2 | 1 , 2 , 3 |
lesna wieza | 270000 | 40 | 2 | 1 , 2 , 3 , 4 |
marmurowy domek | 283000 | 25 | 1 | 1 , 2 |
wieza barbarzyncy | 288000 | 45 | 2 | 1 , 2 , 3 , 4 |
dom na drzewie | 330000 | 80 | 3 | 1 , 2 , 3 , 4 |
lesny domek | 352000 | 55 | 2 | 1 , 2 , 3 |
parterowy drewniany dom | 360000 | 40 | 2 | 1 , 2 |
drewniany domek na kamieniach | 363000 | 70 | 3 | 1 , 2 , 3 , 4 |
dwupietrowy dom z trzciny | 378000 | 45 | 2 | 1 , 2 , 3 |
small tower | 384000 | 40 | 2 | 1 , 2 , 3 |
two story log cabin | 390000 | 50 | 2 | 1 , 2 , 3 |
small marble shop | 392000 | 40 | 2 | 1 , 2 , 3 |
marmurowa wieza | 392000 | 40 | 2 | 1 , 2 , 3 |
Podniszczony dom z ogrodem | 393750 | 50 | 2 | 1 , 2, 3 |
dwupietrowy dom z cegiel | 396000 | 45 | 2 | 1 , 2 , 3 |
wieza wrozki | 399000 | 40 | 2 | 1, 2, 3, 4 |
dwupietrowy dom z tarasem | 420000 | 65 | 3 | 1 , 2 , 3 |
ranch patio house | 450000 | 65 | 3 | 1 , 2 |
lesniczowka | 450000 | 50 | 2 | 1 , 2 , 3 |
two story villa | 495000 | 65 | 3 | 1 , 2 , 3 |
large patio house | 562000 | 70 | 3 | 1 , 2 |
sandstone patio house | 567000 | 55 | 2 | 1 , 2 |
dom z marmuru | 570000 | 35 | 1 | 1 , 2 , 3 |
murowana wieza | 572250 | 65 | 3 | 1, 2, 3 |
kamienna willa | 577500 | 65 | 3 | 1, 2, 3 |
maly piaskowy domek | 609000 | 55 | 2 | 1, 2, 3 |
bezowy dwupietrowy dom z tarasem | 618000 | 75 | 3 | 1 , 2 , 3 |
mala kaplica | 624000 | 25 | 1 | 1 , 2 , 3 , 4 |
piaskowa stajnia | 630000 | 30 | 1 | 1 , 2 |
dwupietrowy dom | 648000 | 55 | 2 | 1 , 2 , 3 |
mala karczma | 660000 | 95 | 4 | 1 , 2 , 3 |
dwupietrowy dom z piaskowca | 682000 | 75 | 3 | 1 , 2 , 3 |
lesna willa | 825000 | 135 | 5 | 1 , 2 , 3 , 4 |
large brick house | 840000 | 65 | 3 | 1 , 2 |
siedliszcze druida | 900000 | 110 | 4 | 1 , 2 , 3 |
wieza | 907000 | 150 | 6 | 1 , 2 , 3 , 4 |
two story wood and plaster house | 945000 | 100 | 4 | 1 , 2 , 3 |
drewniany dom z tarasem | 960000 | 80 | 3 | 1 , 2 , 3 |
piaskowa willa z tarasem | 997500 | 110 | 4 | 1, 2, 3 |
two story stone and plaster house | 1012000 | 90 | 4 | 1 , 2 , 3 |
dom z piaskowego kamienia z wieza | 1029000 | 45 | 2 | 1 , 2 |
mala willa z tarasami | 1092000 | 75 | 3 | 1 , 2 , 3 |
willa z ogrodem | 1235000 | 165 | 7 | 1 , 2 , 3 , 4 |
sredni dom z marmuru | 1248000 | 105 | 4 | 1 , 2 , 3 |
mroczna siedziba | 1260000 | 75 | 3 | 1 , 2 , 3 , 4 |
orientalna rezydencja | 1417500 | 130 | 5 | 1, 2, 3 |
piramida | 1560000 | 55 | 2 | 1 , 2 , 3 , 4 |
letnia rezydencja | 1785000 | 140 | 6 | 1 , 2 , 3 |
large marble patio house | 1800000 | 120 | 5 | 1 , 2 , 3 |
posepna wieza | 1800000 | 175 | 7 | 1 , 2 , 3 , 4 , 5 |
mala warownia | 1820000 | 230 | 9 | 1 , 2 , 3 , 4 |
fort barbarzyncy | 1836000 | 175 | 7 | 1 , 2 , 3 |
kamienny dworek z ogrodem | 1836000 | 230 | 9 | 1 , 2 , 3 |
kamienna forteca | 1870000 | 135 | 5 | 1 , 2 , 3 , 4 , 5 |
letni zamek | 1870000 | 120 | 5 | 1 , 2 , 3 , 4 |
willa z piaskowca | 1890000 | 105 | 4 | 1 , 2 , 3 |
kamienny dwupietrowy dom | 1920000 | 95 | 4 | 1 , 2 , 3 |
osada | 1942500 | 160 | 6 | 1, 2, 3 |
samotnia | 1950000 | 215 | 9 | 1 , 2 , 3 , 4 , 5 |
dom z zywoplotem | 2023000 | 160 | 6 | 1 , 2 , 3 |
piaskowa hacjenda | 2023000 | 250 | 10 | 1 , 2 , 3 , 4 |
drewniana willa | 2079000 | 220 | 9 | 1 , 2 , 3 |
karczma | 2277000 | 220 | 9 | 1 , 2 , 3 |
kamienica | 2280000 | 240 | 10 | 1 , 2 , 3 , 4 |
piaskowa twierdza | 2394000 | 230 | 9 | 1 , 2 , 3 |
kamienny trzypietrowy dom | 2457000 | 240 | 10 | 1 , 2 , 3 , 4 |
tower | 2560000 | 295 | 12 | 1 , 2 , 3 , 4 |
forteca z kamienia | 3360000 | 280 | 11 | 1 , 2 , 3 |
hacjenda z wodospadem | 3562000 | 290 | 12 | 1 , 2 , 3 , 4 |
duza warownia | 3750000 | 280 | 12 | 1 , 2 , 3 , 4 |
kamienny dworek | 3800000 | 280 | 11 | 1 , 2 , 3 , 4 |
willa z kamienia | 4080000 | 130 | 5 | 1 , 2 , 3 , 4 |
zamek maga | 4250000 | 290 | 12 | 1 , 2 , 3 , 4 |
keep | 4320000 | 260 | 10 | 1 , 2 , 3 |
zamek z fosa | 4800000 | 140 | 6 | 1 , 2 , 3 |
maly zamek | 4830000 | 280 | 11 | 1 , 2 , 3 , 4 |
srednia twierdza | 5250000 | 240 | 10 | 1 , 2 , 3 , 4 , 5 |
lesny zamek | 6037000 | 380 | 15 | 1 , 2 , 3 , 4 , 5 |
grand castle | 7440000 | 490 | 20 | 1 , 2 , 3 |
wielki zamek z wodospadem | 7500000 | 290 | 12 | 1 , 2 , 3 , 4 |
wieza z murem | 9450000 | 370 | 15 | 1 , 2 , 3 |
duzy zamek | 9450000 | 500 | 20 | 1 , 2 , 3 , 4 , 5 |
W razie pytań zapraszamy na nasze kanały irca, takie jak #ultima-dm, #help-dm i inne.
Wszelkie zauważone błędy tej strony prosimy zgłaszać na naszym forum.
Aktualizacja: DzikiHL
11-01-2016