Strona ta zawiera wszelkie informacje dotyczące środów transportu na naszym serwerze.

Pieszo lub na wierzchowcu
Stawianie jednej nogi przed drugą zawsze było najpopularniejszą formą transportu. Nasze postacie uczą się tego zanim wyruszą w swoją przygodę, poczytać można o tym w historii każdej z nich. Jest to jednak najwolniejsza forma przemieszczania się.
Technicznie, wystarczy wcisnąć prawy klawisz myszy i wskazać nią kierunek poruszania się. Kursor umieszczony blisko postaci odpowiada za chód. Odsunięcie kursora od naszej postaci powoduje jej bieg we wskazanym kierunku. Przemieszczać się w ten sposób możemy aż braknie nam punktów staminy (dolny pasek na oknie statusu). Gdy się tak stanie, musimy odpocząć czyli poczekać na jego częściowe odnowienie.

Jeśli jednak chcemy przemieszczać się szybciej, musimy posłużyć się wierzchowcem. Zdobywamy zatem odpowiednie dla nas zwierze, oswajając je lub kupując, i wsiadamy na jego grzbiet (dwuklik lewym klawiszem myszy na zwierzę). Reszta już analogicznie do ruchu pieszo. Informacje o tym jakie zwierzęta można dosiadać znajduje się w dziale Oswajanie.

Umiejętności
Niektóre umiejętności mogą wspomagać przemieszczanie się. Zazwyczaj polega to na przyśpieszeniu ruchu pieszego do prędkości wierzchowca. Może być to też bardziej zaawansowana forma jak teleportacja. Dla przykładu, mag może przenieść się w zasięgu swojego pola widzenia. Może też „skoczyć” w miejsce którego koordynaty zapisał wcześniej na magicznych runach. Możliwości jest wiele i dużo klas postaci je posiada.

Portal Miejski
Potocznie nazywany Moongatem lub magicznym niebieskim jajkiem, są tworem bardzo potężnej magii niewiadomego pochodzenia.

moongate
Znajdują się na specjalnie przygotowanej i poświęconej ziemi blisko większości miast. Ich zadaniem jest przenieść śmiałka do miejsca występowania innego portalu miejskiego. Odbywa się to całkowicie za darmo jednak trwa około 10 sekund.

Księga Zwojów Portalu Miejskiego
Niektórzy magowie w historii Sosarii postawili sobie za cel wykorzystać energię Moongateów. Udało im się jej odrobinę pobrać i zamknąć w małych zielonych zwojach. Każdy ze skrawków papieru potrafi otworzyć portal do z góry określonego miasta, zamieszkałego lub wymarłego. Zwoje te spotkać można jako Specloot w ciałach silniejszych stworzeń tego świata. Dla ułatwienia, NPC miejscy jak Mag, Bibliotekarz i Skryba, sprzedają zieloną Księgę Portali. Służy ona do umieszczania w niej opisanych tu zwojów, starczy upuścić je na księgę w plecaku. Dzięki temu w naszych pojemnikach panuje porządek a do tego księga ta jest pobłogosławiona. Nie można jej zatem ukraść z głównego plecaka postaci.

Żeglarze oraz Szmuglerzy
Każde zamieszkałe miasto posiada NPC zwanego Żeglarz lub Przewoźnik, zależnie od tego czy posiada dostęp do morza. Może on, za drobną opłatą, przetransportować nas do jednego z 5 miast. Miejsca docelowe są ustalane przez władze danego miasta. Podróż trwa około 10 sekund.

zeglarz
Jeszcze lepiej radzą sobie z tym NPC Szmuglerzy. Stacjonują oni w ukryciu poza terenem miasta, jako że nie są oni mile widziani. Często zaczepiają przebiegających obok ludzi. Mają możliwość przetransportować postać do każdego miasta na świecie. Miejsce docelowe oczywiście też znajduje się poza terenem miasta. Tak samo jak z Żeglarzem, podróż trwa około 10 sekund. Cena za tą usługę jest jednak o wiele wyższa.

szmugler

Łodzie i statki
W większości miast znajduje się NPC Szkutnik, który sprzedaje różnego rodzaju okręty. Poza ceną, różnią się one od siebie wyglądem, wytrzymałością na uderzenia, szybkością, pojemnością skrzyni oraz ilością dział okrętowych. Wystarczy kupić jeden z interesujących nas biletów, zabrać go ze sobą nad wodę i po dwukliku na niego, wskazać gdzie ma pojawić się nasz okręt. Zależnie w którą stronę patrzy nasza postać, w tą będzie zwrócona nasza łódź.

rozstawianie-lodzi
Aby wejść na nasz statek, naciskamy dwuklikiem na jego bok w okolicy środka jego długości. Wysunie się kładka i po dwukliku na nią, zaczniemy powoli wchodzić na pokład. Aby zejść z łodzi na ląd, należy wysunąć znowu kładkę i zwyczajnie ruszyć postać na nią. Jeśli nasza postać nie chce zejść na ląd z kładki, oznacza to że łódź jest za blisko. Warto wtedy przestawić łódź 2-3 kratki od brzegu i powtórzyć proces, powinien wtedy zadziałać system teleportacji i nasza postać znajdzie się na lądzie.

Sterować łodzią można na dwa sposoby, komendami głosowymi (say, whisper lub yell) oraz przy pomocy menu obsługi (dwuklik na sternika). Poniżej znajdują się przydatne komendy:

  • cala „komenda” – Statek porusza się z pełną prędkością we wskazanym kierunku (np. cala naprzod w lewo), do dyspozycji: naprzod, lewo, prawo
  • naprzod – Statek porusza się przed siebie
  • lewo – Statek porusza się w lewo
  • prawo – Statek porusza się w prawo
  • naprzod lewo – Statek porusza się we wskazanym kierunku
  • naprzod prawo – Statek porusza się we wskazanym kierunku
  • skrec w lewo – Obraca statek w lewo.
  • skrec w prawo – Obraca statek w prawo.
  • obroc – Obraca statek o 180 stopni
  • powoli „komenda” – Statek porusza się z minimalną prędkością we wskazanym kierunku (np. powoli naprzod w lewo), do dyspozycji: naprzod, lewo, prawo
  • zatrzym – Zatrzymuje natychmiastowo statek
  • dryfuj – pozwala na swobodne poruszanie się zgodnie z ruchem fal
  • wynurz kotwice – Wynurza kotwicę pozwalając na ruch statku
  • zanurz kotwice – Zanurza kotwicę uniemożliwiając dryfowanie.
  • wskrzes – Po wypowiedzeniu tych słów, sternik postara się wskrzesić postać
  • wyznacz kurs – Przekaż sternikowi kurs wyznaczony na mapie świata
  • plyn – Płyn według wyznaczonego kursu na mapie kartografa
  • zmyj poklad – Usuwa wszystkie przedmioty z pokładu
  • status – Informuje o stanie „zdrowia” statku
  • sterniku zmien zamki – Zmienia zamki na statku (komenda przydatna, gdy stracimy klucz od statku).
  • do portu – Statek zawija do najbliższego portu. (W plecaku pojawi sie deed na statek, który w każdej chwili możemy wezwać)

Poniżej znajduje się lista dostępnych łodzi

A tiny boat Wytrzymałość: 2 Ilość dział: 0 Prędkość: 1 Cena: około 48000 gp Grafika: 1
A small boat Wytrzymałość: 4 Ilość dział: 1 Prędkość: 2 Cena: około 48000 gp Grafika: 1
A small dragon boat Wytrzymałość: 4 Ilość dział: 1 Prędkość: 2 Cena: około 50000 gp Grafika: 1
A medium boat Wytrzymałość: 5 Ilość dział: 1 Prędkość: 2 Cena: około 60000 Grafika: 1
A medium dragon boat Wytrzymałość: 5 Ilość dział: 1 Prędkość: 2 Cena: około 96000 gp Grafika: 1
A large boat Wytrzymałość: 5 Ilość dział: 2 Prędkość: 2 Cena: około 100000 gp Grafika: 1
A large dragon boat Wytrzymałość: 5 Ilość dział: 2 Prędkość: 2 Cena: około 120000 gp Grafika: 1
A huge dragon boat Wytrzymałość: 8 Ilość dział: 5 Prędkość: 2 Cena: około 360000 gp Grafika: 1

W razie pytań zapraszamy na nasze kanały irca, takie jak #ultima-dm, #help-dm i inne.
Wszelkie zauważone błędy tej strony prosimy zgłaszać na naszym forum.
Aktualizacja: DzikiHL
17-01-2016